

TBB Dergisi 2012 (99)
Faruk Y. TURİNAY
187
mek daha isabetlidir. Bir temel kanun olan Anayasanın ve yasama erkinin
yaptığı diğer kanunların anlamını belirleme işi hâkimlere aittir. Eğer anayasa
ile kanunlar arasında bir uymama hali varsa, kuşkusuz, daha üstün bağlayı-
cılığa ve hükme sahip olan ötekine, bir başka deyişle, anayasa kanuna, halkın
iyi niyeti onu temsil edenlerin niyetine tercih edilmelidir.”
68
Yazar burada
anayasanın üstünlüğünü vurgularken, onun siyasi özelliklerini bir ke-
nara bırakarak yalnızca hukuki işlevinin altını çizmektedir.
2011 yılı itibariyle dünya genelinde anayasası olmayan hemen hiç-
bir devletin kalmamış olması, her devletin sahip olması gereken bir
kurallar bütünü olması bakımından anayasanın hukukiliğinin ağır
bastığı bir meseledir. Otoriter, totaliter devlet düzenleri dahi, bu dü-
zenleri yaratan kuralları açıkça ihdas etmek kaydıyla hukuki anlamda
bir anayasaya sahiptir. Çünkü hukukun usul ve zorlayıcılık yönü, hat-
ta edilgen kimliği, hukuk bilimi çerçevesinde araştırmacının meşrui-
yet tartışmasına girmesini zorlaştırmaktadır. Pek çok bilim adamının
kullandığı anayasalı devlet-anayasal devlet ayrımı da bu tartışmaya
teğet geçmektedir. Şöyle ki, ‘anayasalı devlet’in hukuken daha somut
ve gerçekçi bir özellik arz ettiğini itiraf etmek gerekir. Öte yandan ana-
yasalı devletin kapsadığı alan anayasal devlete göre daha geniştir. Ter-
cihe daha layık olan, müphem bir içerik kıstasından çok ayakları yere
basan, yeryüzünün her yerinde uygulanabilmesi sayesinde evrensel
olan hukuki anayasa ölçütüdür. Hem anayasalı devlet, hem anayasal
devlette ‘anayasa’ adında resmi ve hukuki bir düzenleme vardır
69
. İkisi
arasındaki fark hukuki olarak belirlenemeyecek durumdadır. Tabii bir
yandan şu soruyu sorma ihtiyacı doğmuştur: Bir hukuki normun hu-
kuki olması uygulanabilirliğine mi bağlıdır? Soruyu Erdoğan’ın yaşa-
yan anayasa-sözde anayasa ayrımını dikkate alarak cevaplamak daha
isabetli olabilecektir. Yazar yaşayan anayasayı siyasal iktidarın key-
fi kullanımını sınırlayarak bireysel özgürlükleri güvence altına alan
anayasa olarak tanımlar; bu düzende siyasal sürecin gerçek işleyişi ile
anayasa normları arasında uyum olduğunu belirtir. Ona göre, sözde
anayasa ise yürürlükte olan ve fiilen uygulanan ‘anayasacılığın gerek-
lerine uygun olmayan’, özgürlükleri güvence altına almayan anaya-
68
Founding Fathers wab site, The Federalist Papers Online,
http://www.founding-fathers.info/federalistpapers/fedindex.htm, erişim tarihi: 7.6.2011
69
Erdoğan, op.cit., Anayasal Demokrasi, s.40