Background Image
Previous Page  190 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 190 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Faruk Y. TURİNAY

189

Bir ülkede anayasanın varlığından söz edebilmek için anayasal

kuralların yazılı olması, tek bir metinde mi toplanması ve aynı huku-

ki değere mi sahip olması gerekir? Eğer öyleyse günümüz İsrail’inde

anayasa yok mudur? Yeni Zelanda bir anayasaya sahip değil midir?

İşte bu tarz soruların tamamı, anayasadan bahsedildiğinde insan zih-

ninde oluşan alacakaranlıkta bir meşale gibi yol gösterici olabilecektir.

C. HUKUKİLİĞİN GÖSTERGESİ: ANAYASANIN ÜSTÜNLÜĞÜ

Anayasaya sahip olan her devlet açıkça veya zımnen anayasa-

nın üstünlüğü ilkesini kabul ederler. İlkenin iki anlamı olduğu iddia

edilmektedir. Anayasanın üstünlüğünün birinci anlamı, bütün kamu

idarelerinin işlem ve eylemlerinde anayasal kurallara uymak zorunda

oluşudur

73

. Anayasanın dışında/üzerinde yetki dağıtan bir düzenle-

me yoktur. Devlet ve diğer kamu tüzel kişilerinin hukuki varlıkları

anayasada, tabir yerindeyse, erimiştir. Anayasanın olmadığı yerde

hukuken bir devletin olduğundan söz etmek mümkün değildir. Ana-

yasanın bağlayıcılığı ilkesinin ilgilendirdiği taraf devlet ve resmi yet-

kiler kullanan organlardır. Kamu etkinlikleri anayasanın uygulanması

da demektir. Bununla beraber anayasanın üstün oluşu tabiatı gereği

vatandaşları doğrudan alakadar etmez. Anayasanın üstünlüğünün di-

ğer anlamına gelince, o, anayasanın bütün hukuki işlemler arasında

en üstün düzenleyici işlem oluşudur. Normatif üstünlük de denilen

bu yorum bağlamında, yazarın deyişiyle

“hukuk normları hiyerarşisinde

anayasa en üst kademede yer aldığı için kanunların ve diğer hukuki işlemlerin

anayasaya uygun olması gerekir. Kamu makamlarının anayasa dışında asli

yetkili kaynakları bulunmadığı için, anayasaya aykırı işlemler teorik olarak

geçersizdir. Bununla beraber bu tür işlemlerin geçersizliğinin hukuken tespit

edilmesine de en azından pratik nedenlerle ihtiyaç vardır.”

74

Anayasanın hukuki yönünü ele alırken kamu erklerini bağlayan

kuralların varlığını iddia eden hukuki anayasa anlayışının tam zıddı

olmasa da muhalifi olan bir kurama, realist yorum kuramına

75

göz at-

73

Erdoğan, op.cit., s.81

74

Erdoğan, loc.cit., s.83

75

Bkz: Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Ekin Yayınları, 2010, s.100; Göz-