

Kuralların Kuralı: Anayasanın Hukuki Boyutunun Evrensel Serüveni
194
İkinci olarak, federal düzende yazılı anayasa şarttır
84
; çünkü özerk
iki tür yönetimin yetki paylaşımı ancak en üst hukuki norm olan ana-
yasa ile ve açık seçik olması yönüyle yazılı surette yapılabilir. Ya tek
tek federal devletin yetkileri sayılıp gerisi federe devletlere bırakılır,
ya da her iki özerk idarenin yetkileri ayrı ayrı yazılır. Yazılı anayasa
ile anayasanın hukuki yönü arasındaki yakın ilişkiye yukarıda deği-
nilmişti. O halde şu denilebilir ki, yazılı bir anayasa olmaksızın federal
devlet düzeni kurulması mümkün değildir.
Federal düzende katı anayasa şarttır
85
; aksi halde federal devlet, sa-
hip olduğu üstün federal yasama yetkisini kullanarak federe devletlerin
yetkilerini keyfi şekilde tırpanlayabilir. Katı anayasa koşulu, yazılılık
koşuluyla birlikte göz önünde bulundurulursa ve bu iki şartın aslında
anayasaya asıl hukuki hüviyetini kazandıran unsurlar olduğu hatır-
lanacak olursa, hukuki anlamda anayasanın federalizm ile arasındaki
karşılıklı perçinlenmiş durumu kendiliğinden gözler önüne serilecektir.
Dünyadaki federal devletlere bakıldığında, İsviçre, Belçika, Birle-
şik Arap Emirlikleri gibi bazı küçük federal devletler bir kenara bırakı-
lırsa
86
, kaydadeğer bir çoğunluğunun geniş yüzölçümüne sahip oldu-
ğu görülecektir. Rusya Federasyonu, Hindistan, Avustralya, Brezilya,
Arjantin, Kanada, ABD, Sudan, Etiyopya gibi devletler milyonlarca
kilometrekarelik geniş topraklara sahiptir. Ve ne tesadüftür ki, geniş
topraklara sahip olup da federalizmi benimsememiş pek az devlet var-
dır. Topraklar genişledikçe ülkenin tek bir merkezden yönetilmesinin
zorlaşması, birçok idari/bölgesel merkeze ihtiyaç duyulması federal
düzeni doğuran başlıca sebeplerden biridir. Takdir edilir ki, bu kadar
geniş coğrafyada ana merkez ile bölgesel merkezler arasındaki yetki
paylaşımının öyle bir belgeyle yapılması gerekir ki bölgesel merkez-
lerin hakları ihlal edilmesin. İşte bu belge yazılı ve katı anayasadan
başka bir şey değildir.
Federal düzende iki özerk idare arasında doğabilecek artık ‘ana-
yasal’ olarak nitelenmesinde sakınca olmayan sorunları çözümleye-
cek, mümkün olduğunca tarafsız, kaçınılmaz olarak tek, bağımsız bir
84
Gözler, op.cit., s.207
85
Gözler, loc.cit.
86
Gözler, op.cit., s.199