Background Image
Previous Page  206 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 206 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Faruk Y. TURİNAY

205

olmayan maddi bir anayasaya benzeterek, mevzubahis anayasanın tea-

mül niteliğinde ve kendini zımnen ifade eden bir anayasa olduğunu be-

lirtmişlerdir. Ancak, uluslararası toplumun şekli anlamda bir anayasaya

sahip olmaması, onun temel kurallar şeklinde bir anayasa hukukuna sa-

hip olmasını engellemez. Bu anlamda bazı yazarlar, uluslararası toplu-

mun teamül niteliğinde anayasasını oluşturan ve büyük bir bölümünün

Birleşmiş Milletler Şözleşmesi’nde hukuki varlık kazandırılan anayasal

ilkelerin bulunduğunu belirtmektedir. Gerçekten de, bir temel kuralın

“anayasal”

bir kural olarak nitelenebilmesi için, bir yandan maddi ola-

rak anayasa kuralı niteliği arzetmesi, diğer yandan da bağlayıcı olması

gerektiği düşünüldüğünde, Birleşmiş Milletler Sözleşmesi bu iki şartı

“evrensel düzeyde”

yerine getiren tek antlaşma niteliği tebarüz eder. Zira

Birleşmiş Milletler Sözleşmesi evrensel niteliğiyle günümüzde evrensel

örgüt nitelemesine hak kazandığı gibi, maddi olarak anayasal hükümler

de içermektedir. Birleşmiş Milletler’in amaçlarının ve ilkelerini tanımla-

yan 1. ve 2. maddeleri bu tür hükümler oluşturduğu gibi, Sözleşmenin

103. maddesi gereğince, Sözleşme, diğer uluslararası antlaşmalar karşı-

sında üstün bir değeri haizdir

121

.

2. Ulus-üstü Yapıya Doğru Anayasa

Anayasanın devletin temel kaidesi oluşu, birden fazla egemen

devletin tek bir anayasaya tabi hale getirilmesi süreciyle birlikte dü-

şünüldüğünde oldukça tuhaf bir durum ortaya çıkmaktadır. Anayasa

egemenliği tanımlama kudretine sahip yegâne belge olarak kabul edil-

mektedir. Bir ülkeler topluluğu, hepsinde geçerli ve bağlayıcı olacak

bir anayasa yaratmak isterlerse, anayasayı yeniden tasvir etme ihtiyacı

doğacaktır. Böyle düşüncelerin ortaya çıkmasının sebebi, kolaylıkla

tahmin edilebileceği gibi, Avrupa Birliği için hazırlanan anayasadır. 15

Aralık 2001’de Laeken Zirvesi’nde alınan karar doğrultusunda bir Ku-

rultay oluşturulmuştur. Bu Kurultay’a üye ülke temsilcileri, Avrupa

Parlamentosu üyeleri, ulusal parlamento üyeleri, AB Komisyonu tem-

silcileri iştirak etmiştir

122

. Kurultay, Avrupa Birliği Anayasa Taslağı’nı

121

Göçer, loc..cit.,

“Uluslararası Hukuk ve Uluslararası Anayasa Kavramı”

, s. 9; Genel

olarak uluslararası antlaşmaların anayasal nitelikleri hakkında bir inceleme için

bkz: Göçer, loc..cit.,

“Uluslararası Hukuk ve Uluslararası Anayasa Kavramı”

, s.13-15

122

Bozkurt/Özcan/Köktaş, Avrupa Birliği Hukuku, Ankara, Asil Yayın Dağıtım,

2004, s.54-55