Background Image
Previous Page  211 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 211 / 521 Next Page
Page Background

Kuralların Kuralı: Anayasanın Hukuki Boyutunun Evrensel Serüveni

210

nın bir

“dünya anayasası”

olup olmadığını anayasal açıdan inceleyen,

Sandra Szuret’nin kaleme aldığı

“La Charte des Nations Unies Constitu-

tion Mondiale?”

adlı bir çalışmanın varlığından söz etmektedir

134

. İnsan

haklarının uluslararası hale gelmesinin anayasa açısından kimi zaman

açık olarak, bazen örtülü ve dolaylı bir şekilde ulusal-üstü düzeyde

bir gelişme olarak görülebileceğini söyleyen yazar, bu sürecin Hukuk

Yoluyla Demokrasi ya da bilinen adıyla Venedik Komisyonu’nun Orta

ve Doğu Avrupa devletleri tarafından referans kaynağı sayılmasıyla

devam ettiğini ileri sürmektedir

135

.

3. Anayasa-üstü Kural, Anayasa-üstü Hukuk

Devlet-Ulus(asli kurucu iktidar)-Anayasa üçgeni Avrupa Bir-

liği’nde anayasa problematiğine cevap oluşturmamaktır. Zaten anaya-

sa da artık Burdeau’nun ifade ettiği gibi sadece bir fikir değil, siyasal,

toplumsal, kurumsal, yaşamı bir hukuk korsesi içine alan, hak ve öz-

gürlükleri pozitif hukuk çerçevesinde koruyarak sürekli değişim içeren

dinamik bir yapıdır. Avrupa’da ortak bir anayasa hukukunun ortaya

çıktığı görülüyor. Bu olgunun esas nedeni, Avrupa anayasalarının te-

mel hak ve özgürlükleri benzer şekilde ifade etmeleri ve koruma altına

almaları dışında, yargıçların hak ve özgürlüklerin yorumunu benzer

şekilde yapmalarıdır. Ulusal-üstü alanda ise, bu ortak anayasa kültü-

rü farklı hukuk sistemlerinde farklı ilkeler bütününden oluşmakla bir-

likte, Avrupa alanında bu ortak birikim birleştirici bir özellik olarak

paylaşılan değerlerden ve farklılıklara saygı ilkelerinden oluşmaktadır.

Dolayısıyla burada söz konusu olan ulusal olmayan, anayasal bir Av-

rupa kimliğidir. Avrupa kimliği ise ulus kimliği gibi birleştirici değil,

ancak ortak anayasa kültürü doğrultusunda uyumlaştırıcıdır. Bu olgu,

Avrupa’da anayasal yurtseverlik (

patriotisme constitutionnel

) kavramıy-

la ifade edilmektedir. Bu kavram çerçevesinde siyasal birliğin, ulusal

değil, rasyonel bir unsur üzerine kurulduğu dile getirilmektedir

136

. Bu

tespit, harika bir şekilde, ulus-üstü anayasayı, çağdaş ve bilinen ana-

yasanın geçmişine götürmekte; krallıklar-imparatorluklar döneminden

akılcı bir yöntemle anayasal düzenlere geçişi hatırlatmaktadır.

134

“La Charte des Nations Unies Constitution Mondiale?”

adlı başka bir çalışma daha

vardır: Régis Chemain, Alain Pellet, Collectif, Editions A. Pedone (1 février 2006)

Cahiers internationaux, 237 pages

135

Kaboğlu, op.cit., s.11

136

Loc.cit., s.98