

TBB Dergisi 2012 (99)
Ayşegül KÖKKILINÇ ERALTUĞ
97
Taraf devletlerin, iş hukuku kurallarına uyulması ve bunların
etkili olarak uygulanması için almaları gereken önlemler; iş müfet-
tişlerinin görevlendirilmesi ve eğitilmesi, uygulamanın izlenmesi ve
iş hukuku ihlâllerine ilişkin iddiaların soruşturulması, iş hukuku ku-
rallarına gönüllü olarak uyulmasının sağlanması, işyeri kurallarının
oluşturulması için işyerlerinde işçi-işveren kurullarının kurulmasının
teşvik edilmesi, arabuluculuk, uzlaştırma ve hakemlik hizmetlerinin
temin ya da teşvik edilmesi ve iş hukuku ihlâllerinin hukuki sonuçla-
rına ve yaptırımların uygulanmasına ilişkin yöntemlerin araştırılması
gibi idari önlemlerdir.(m.3) Taraf devletlerden her biri kendi ülkesinde
bir işçi, işveren veya bunların temsilcileri ya da ilgili diğer kişiler ta-
rafından bir iş hukuku ihlâlinin yapıldığı iddiasıyla soruşturma tale-
binde bulunulması halinde, başvurunun yetkili makam ve mercilerce
yürürlükteki hukuk kuralları çerçevesinde dikkate alınmasını sağlaya-
caktır. Taraf devletlerin diğer bir yükümlülüğü, ülkelerinde bulunan
ve hukuken korunan bir çıkarı olan herkesin, yürürlükteki iş hukuku
kurallarının uygulanması istemiyle idari ve adli yargı mercileriyle, iş
uyuşmazlıklarının çözümlenmesiyle görevli mahkemelere başvurma-
sının sağlanması konusundadır. Taraf devletlerin iç hukuklarında iş
sağlığı ve güvenliği, istihdam standartları, toplu iş ilişkileri ve göçmen
işçilerle ilgili düzenlemeler de dâhil olmak üzere iş hukukundan ve
toplu iş sözleşmelerinden doğan haklarını kullanmalarına elverişli
yöntemlere yer vermeleri öngörülmüştür (m.4).
Taraf devletlerde iş hukuku uygulamasından doğan uyuşmazlık-
larda adli ve idari yargılama yöntemlerinin hukuka uygun, adil, eşit
ve şeffaf olmasını sağlanması öngörülmüştür (m.5). Bu düzenlemeye
göre, yargılama yargıcın aksi yönde bir kararı mevcut olmadıkça, ka-
muya açık olmalı; davacı ve davalı taraflara savunma, bilgi, belge ve
delillerini sunma haklarını kullanmalarına imkân vermeli ve yargıla-
ma yöntemleri karmaşık olmamalı; gereksiz ve yersiz masrafları, za-
man sınırlamalarını ve ertelemeleri gerektirmemelidir. Taraf devletler,
işçileri ya da sendikalarını temsil etmek ya da bunlara danışmanlık
yapmakla görevli bürolar kurabilirler. Yargılama sonucunda verilen
kararlar hukuka uygun, yazılı ve gerekçeli olmalı; davada dinlenilen
iddia, savunma ve delillere dayandırılmalıdır. Davanın taraflarına
eşit hukuki koruma sağlanması.