

TBB Dergisi 2013 (105)
Mine KASAPOĞLU TURHAN
105
özel bütçeli, Türkiye İnsan Hakları Kurumu kurulmuştur. Kurum, her
türlü insan hakları ihlali iddialarını başvuru üzerine veya resen in-
celemek, araştırmak, değerlendirmek; bunların sonuçlarını ilgili kişi,
kurum ve kuruluşlara bildirmek ve takip etmek, sorumlu bulunan-
lar hakkında yasal işlemlerin başlatılması için girişimde bulunmakla
görevli ve yetkilidir (6332 sayılı Kanun md.11/a-1).
İnsan hakları ih-
lalinden zarar gördüğü iddiasında bulunan her gerçek ve tüzel kişi
Kurum’a başvurabilir (6332 sayılı Kanun md.12/1). İnceleme ve araş-
tırma görevi kapsamında Kurum’un oldukça geniş yetkileri bulun-
maktadır
28
. Kanun’nun geçici 1. maddesinin 7. fıkrasına göre, Kurum
büroları kuruluncaya kadar, il ve ilçe insan hakları kurulları, Kurum
bürosu olarak görev yapar. Henüz Kurum büroları bulunmadığından,
ihlal iddialarına ilişkin başvuruları il ve ilçe insan hakları kurulları da
kabul etmektedir. Ancak, Türkiye İnsan Hakları Kurumu’nun ve il ve
ilçe insan hakları kurullarının kararları, idari davaya konu olabilecek
icrai karar niteliğinde kararlar değildir.
Psikolojik taciz mağduru bir kamu görevlisi, çalıştığı kamu ku-
rum veya kuruluşunda, yaptığı şikayet başvurularına rağmen hiç-
bir sonuç alamamışsa, idare tarafından psikolojik tacizin önlenmesi
yönünde hiçbir tedbir alınmamışsa, konuyu Türkiye İnsan Hakları
Kurumu’na veya şu anda Kurum bürosu olarak görev yapan il ve ilçe
insan hakları kurullarına taşıyabilir. Nitekim, “
mobbing
” kavramının
açıkça kullanıldığı Erzurum 2.İdare Mahkemesi’nin 18.06.2008 tarihli
ve E.2007/1642, K.2008/688 sayılı kararında, Erzurum İl İnsan Hakları
Kurulu’nca konuya ilişkin olarak yapılan inceleme sonucu düzenlenen
rapora da atıf yapılmıştır.
29
Böylelikle söz konusu rapor karara daya-
nak teşkil etmiştir.
28
6332 sayılı Türkiye İnsan Hakları Kurumu Kanunu md. 13/1:
“
Bu Kanun ve diğer
mevzuatla Kuruma verilen inceleme, araştırma, ziyaret ve rapor hazırlama görevleri ile
diğer görevler, insan hakları uzman ve uzman yardımcıları ile diğer görevliler tarafından
yapılır. Bunlar, Başkanın yetkilendirmesi hâlinde, tüm kamu kurum ve kuruluşları ile
diğer gerçek ve tüzel kişilerden ilgili bilgi ve belgeleri istemeye, incelemeye ve bunların
örneklerini almaya, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya, özgürlüğünden mahrum bıra-
kılan ya da koruma altına alınan kişilerin bulundukları yerleri ziyaret etmeye, buralarda
inceleme yapmaya ve gerekli tutanakları düzenlemeye yetkilidir. Kamu kurum ve kuruluş-
ları ile diğer gerçek ve tüzel kişiler, Kurumun taleplerini gecikmeksizin yerine getirmek
zorundadırlar
.”
29
Bkz. D.8.D., E.2008/10606, K.2012/1736, 16.04.2012
(www.kazanci.com.tr)