

Mobbing Suç Tipi için Bir Analiz Denemesi
156
“Kendilerini koruyamayacak durumda olan, bir ya da daha fazla kişiye
yöneltilen ve bu kişilere zihinsel bazen de fiziksel acı veren, devamlı tekrarla-
nan davranışlardır
.”
89
Mobbing faili/failleri tarafından gerçekleştirilebilecek hareketler
yelpazesi daha önce de belirtildiği gibi, oldukça geniş olmakla beraber
bu davranışlar/hareketler arasında gruplandırma çalışmaları yapıl-
mıştır. Söz konusu hareketlerin işyerinde mağdur ve fail arasındaki
statü farkına bağlı olarak çok değişik formlarda ortaya çıkabileceği;
amir durumundaki faillerin olumsuz addedilebilecek bu hareketleriy-
le aynı kademedeki iş arkadaşlarının birbirlerine veya amir mağdura
karşı gerçekleştirdikleri hareket türleri arasında farklılıklar bulundu-
ğu belirtilmektedir
90
. Bununla birlikte, psikoloji yazınında sıklıkla atıf
yapıldığı gibi Leymann, faillerin mağdurlara yönettiği mobbing dav-
ranış/hareket çeşitlerini temelde beş kategori halinde incelemektedir.
İlk kategoride mağdurun kendisini ifade etmesini engellemeye
yönelik hareketler bulunmaktadır. Bunlar mağdurun kendini ifade
etme olanağının sınırlandırılması, susturulması, sözünün kesilmesi,
azarlanması, yüzüne bağırılması, yaptığı işle ilgili sözlü saldırılar, özel
yaşamıyla ilgili eleştiriler, yazılı ve sözlü tehditler alınması, jest ve mi-
miklerle mağdurun küçük düşürülmesi gibi hareketlerdir. İkinci ka-
tegoride, mağdurun içinde bulunduğu sosyal yapıya ilişkin hareket-
ler bulunmaktadır. Örnek olarak, çalışma arkadaşlarıyla konuşmanın
engellenmesi, çalışma arkadaşlarının mağdurla iletişimini kesmesi,
mağdura diğerlerinden ayrı bir yerin ayrılması, görmezlikten gelme,
yasakçı bir tavrın ortaya konulması v.b. Üçüncü kategoride, mağdu-
run sosyal itibarına ilişkin hareketler yer almaktadır. Mağdurun dedi-
kodusunu yapmak, asılsız söylentiler çıkarmak, mağdurun özel yaşa-
mıyla, dini inanç, ırkıyla, fiziksel bir engeliyle veya değerleriyle alay
edilmesi, gülünç duruma düşürme, psikolojik bir rahatsızlığı varmış
gibi muamele etme, taklit etme, aldığı kararların sürekli eleştirilmesi
gibi davranışlar bunlardandır. Dördüncü kategoride, mağdurun mes-
leki ve özel yaşamının niteliğine yönelik davranışlar bulunmaktadır;
89
Stale Einarsen, “
Harassment & Bullying At Work: A Review Of The Scandinavian
Approach
”, Aggression and Violent Behavior, Cilt:5, Sayı:4, 2000, s.379- 401.
90
Loraleigh Keashly, Joel H. Neuman, “
Bullying in the Workplace: Its Impact and
Management
”, Employment Rights and Employement Policy Journal, Cilt:8, Sayı:
43, 2004, s. 335.