Background Image
Previous Page  241 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 241 / 505 Next Page
Page Background

Siyaset ve Anayasal Yabancılaşma:Etik İlkelerin Türk Hukukuna Uyarlanması Problemi

240

rinin bir sonucu olarak da ortaya çıkabilmektedir.

22

Bu durumların etik

bir problem olarak algılanması ise normatif disiplinlerin bir hükmünün

insan, insanilik; yaşam, yaşamsallık referansını doğrulayıcı olması bakı-

mından bireyin insanilikten ve yaşamcıllıktan uzaklaşması anlamında

bir yabancılaşması olarak değerlendirilebilecektir. Fakat birey, normatif

disiplinlerin içerdiği emir ve yasakları bir şekilde insani veya yaşamcıl

olarak kabul etmediğinde, tersine yabancılaşmamak için

anomie

’yi tercih

edebilmektedir. Bu durumun ortaya çıkmaması için normatif disiplinle-

rin vazettiği hükümlerin sadece sosyal düzeni sağladığı değil, insani ve

yaşamcıl değer taşıdıkları, yani etik olduğu konusunda bireyi ikna et-

mesi gerekmektedir. Bireyde insanilikten ve yaşamcıllıktan ve toplum-

sallaşmadan uzaklaşma anlamında bir yabancılaşma durumu varsa –ki

bu durumun başta sağlıksız eğitim süreçleri olmak üzere birçok kültü-

rel, ekonomik (çıkarsal), politik ve ideolojik nedenleri mevcuttur- artık

anomie

kaçınılmaz olacaktır ve buna karşı normatif disiplinler önleyici

değil, caydırıcı ve ödettirici bir işlev taşıyacaktır.

Normatif disiplinlerin, içerdiği hükümlerin insani ve yaşamcıl nite-

lik taşıdığına bireyi ikna edemediği veya bireyin bizzat yabancılaşarak

bu hükümlere uymayı reddettiği durumlar, hükümlerin etkisiz kaldığı

bir uygulama olasılıkları evrenini ifade etmektedir. Birey bu evrende,

ya normatif disiplinlerin içerdiği yaptırımlara maruz kalmadığına emin

olduğu fırsatlar kollayarak veya yaptırımlara çarptırılmayı göze alarak

bu hükümleri ihlal edebilecektir. Normatif disiplinlerin yetersizliği bu

nedenle “normatif yabancılaşma” adı verebileceğimiz meta-etik ka-

rakterinden kaynaklanmaktadır. Çünkü başta hukuk olmak üzere tüm

normatif disiplinler referans aldığı değer ölçütlerine göre “iyi” veya

“kötü” davranış biçimleri belirleyip bunların gerçekleştirilmesi için

emir ve yasaklara hükmedecektir. Dolayısıyla o disiplinin “iyi” olarak

kodladığı (emrettiği) bir davranışı gerçekleştirmeme veya “kötü” ola-

rak kodladığı (yasakladığı) bir davranışı gerçekleştirme etkinliği birer

neden olarak yaptırım sonucuna bağlanacaktır. Normatif sorgulama-

da sadece yapma veya yapmama eyleminin yaratacağı doğal sonuçlar

“yaptırım” denilen yapay bir sonuca yöneltilecektir. Etik sorgulama-

da da bir değer yargısı söz konusu olacaktır ve fakat bu değer yargısı

müspet veya menfi eylemin doğal sonuçlarının insanilik ve yaşamcıllık

22

Demirer, Özbudun, s. 40, 41.