Background Image
Previous Page  243 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 243 / 505 Next Page
Page Background

Siyaset ve Anayasal Yabancılaşma:Etik İlkelerin Türk Hukukuna Uyarlanması Problemi

242

Demokratik Hukuk Devleti ilkesini değişmez bir hüküm olarak ön-

görülmesi de aynı yabancılaşmış zorunluluktan kaynaklanmaktadır.

Kuşkusuz buradaki anayasal yabancılaşma, sadece bununla sınırlı

değildir. Anayasa’nın evrensel nitelikli değerlerine uygun mevzu dü-

zenlemeler yapma ve uygulama görevi taşıyan siyasi irade, bunun ye-

rine, yapacağı düzenlemeler veya gerçekleştireceği uygulamalar için

Anayasa’nın evrensel değerleri bir engel olarak her karşısına çıkışta

Anayasa’yı kendine uydurma veya anayasa-altı düzenleme ve uygu-

lamalarda bu değerleri koruyan mekanizmaları etkisizleştirme, içini

boşaltma yoluna gitmektedir. 1982 Anayasası’nda yapılan çoğu deği-

şiklikte ve diğer mevzuat düzenlemelerinde bunun örneklerine rast-

lanmıştır; rastlanmaktadır da.

Günümüzde evrensel nitelik taşıyan insan hakları, adalet ve eşitlik,

anayasanın üstünlüğü, kuvvetler ayrılığı gibi bir çok unsur barındıran

hukuk devleti ve çoğulcu demokrasi ilkeleri, çok öncesinden pozitif

hukuk hükümleri olarak zaten belirlenmiş ve vazedilmiş durumdadır.

Ancak bu normlara rağmen söz konusu ilkelerin ihlal veya maniple

edildiği, içinin boşaltıldığı sayısız uygulama süreçlerine de tanık olun-

maktadır. Aksi takdirde, en basitinden günümüzde “insan hakları”nı

üstün değer olarak kabul etmeyen neredeyse yok düzeyinde olmasına

rağmen her gün bunca insan hakkı ihlaline tanık olunmaması gerekir-

di. Aynı şekilde dünyada ve Türkiye’de gözlenen kamu etiği arayışları

da bu yabancılaşma süreçlerinin birer göstergesidir. Bu arayışlar, yete-

rince emir-yasak-yaptırımlarla vazedilen normların uygulama aşama-

larında yetersizlikle malul olduğunun bir ön-kabulü anlamına gelir.

Aşağıda; ilk olarak siyaset-hukuk ilişkisindeki yabancılaşmanın

Türk Anayasal Tarihi’ndeki izdüşümlerine değinilecek, sonraki bö-

lümde ise Türkiye’deki kamu etiği arayışlarında beliren yabancılaş-

maya dikkat çekilecektir.

II. SİYASET VE HUKUKUN YABANCILAŞMA OLGUSU

ÜZERİNDEN ETİK ANALİZİ

A. Pragmatik Siyasetin Bir Yabancılaştırma Etkinliği Olarak

Hukuku ve Demokrasiyi Maniple Etmesi

Siyaset ile hukuk arasında gözlemlenen yabancılaşma hali, biz-

zat modern demokratik hukuk sistemlerinin bir ürünü olarak ortaya