

TBB Dergisi 2013 (105)
İ. Uğur ESGÜN
247
Burada ise siyasetin önüne “kanunilik ve insan haklarına değer ve-
ren bir anayasaya uygunluk, idarenin yargısal sorumluluğu” olarak
belirlenen diğer hukuk devleti ilkeleri yeni bir engel olarak dikilir.
Anayasa ve kanunların etik bir içselleştirmeyle vazedildiği, yargı ba-
ğımsızlığının da gerçekten başarıldığı bir hukuk düzeninde meta-etik
siyasetin yürütmeyi ele geçirerek sadece uygulama aşamasındaki is-
tismarı, hem yasama tarafından iktidarsızlaştırılma olasılığını hem
de bağımsız yargı tarafından yaptırıma uğratılma tehlikesini yaratır.
Öyleyse meta-etik bir siyasi iktidarın yaşaması için sadece yürütme
değil, egemenliğin yasama ve yargı kuvvetlerinin de kontrolü gereke-
cektir. Parlamenter hükümet sistemlerinde, siyasi partilerin yürütme
yetkilerine sahip olması, yasamaya talip olması ve parlamento çoğun-
luğunu elde edip ona sahip olmasıyla gerçekleşir. Yarı-başkanlık hü-
kümeti sisteminde de bu durum aynı şekilde gerçekleşmesine rağmen,
siyasi partilerin sadece parlamento değil, cumhurbaşkanlığı seçiminde
de başarılı olması gerekir. Çünkü aksi takdirde parlamento çoğunlu-
ğu sayesinde elde ettiği yürütme iktidarı, güçlü yetkilerle donatılmış
“yabancı” bir cumhurbaşkanı ile paylaşılmış olur. Başkanlık hükümeti
sisteminde de siyasi partilerin çatallanmış bir seçim zaferi beklentisi
vardır ve fakat iki zaferden sadece birisinin tercih edilmesi olasılığın-
da cazip görünen, o siyasi partinin (veya menfaat çevrelerinin) devlet
başkanlığı seçimlerinden galip çıkması olmaktadır. Bu nedenle, özel-
likle başkanlık hükümeti sisteminin en “başarılı” olarak kabul edildiği
ABD’de, Kongre seçimlerinden çok Başkan seçimleri çok daha fazla
siyasi heyecan yaratmaktadır.
C. Çoğulcu Demokrasi ile Hukuk Devleti Gerilimi Örneği
Olarak Rasyonelleşmiş Parlamentarizm İdeolojisi
Rasyonelleşmiş Parlamentarizm, daha çok, “özellikle yürütmenin
güçlendirilerek parlamenter sistemin tıkanıklık yaratma potansiye-
linin zayıflatılması” ve böylelikle “sistemin akılcı ve akıcı işleyişinin
sağlanması”nı ifade eden, ilk kez Boris Mirkin-Guetzevitch tarafından
kullanılmış bir terimdir.
27
Aslında Mirkine-Guetzevitch’e göre, “siya-
27
Erdoğan Teziç,
Anayasa Hukuku,
Beta Yay., İstanbul 2009, s. 439. Kemal Gözler,
“Türkiye’de Hükümetlere Nasıl İstikrar ve Etkinlik Kazandırılabilir? (Başkanlık
Sistemi ve Rasyonelleştirilmiş Parlâmentarizm Üzerine bir Deneme)”,
Türkiye
Günlüğü,
Sayı 62, Eylül-Ekim 2000, s.25-47
(www.anayasa.gen.tr/istikrar.htm;Son