

TBB Dergisi 2013 (105)
S. Alp LİMONCUOĞLU
59
Kanun, işverene açıkça işçilerin psikolojik tacize uğramamaları ve
şayet uğradılar ise daha fazla zarar görmemeleri için gerekli tüm ön-
lemleri alma borcu getirmektedir.
4857 sayılı İş Kanunu’nun 77. maddesi ise “
işverenler işyerlerinde
iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için gerekli her türlü önlemi almak,
araç ve gereçleri noksansız bulundurmak, işçilerin de iş sağlığı ve güvenli-
ği konusunda alınan her türlü önleme uymak
” yükümlüklerini düzenle-
mişti. Bu ve devamındaki iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin maddeleri
31 Aralık 2012 tarihinde yürürlükten kaldıran 6331 sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu ise 4. maddesinde işverenin, çalışanların işle ilgili
sağlık ve güvenliğini sağlamakla ilgili genel yükümlülüğünü düzenle-
miş ve devamında bu hususu detaylandırmıştır. Ayrıca aynı kanunun
2. maddesinde bu kanunun “
kamu ve
özel sektöre ait bütün işlere ve
işyerlerine, bu işyerlerinin işverenleri ile işveren vekillerine, çırak ve
stajyerler de dâhil olmak üzere tüm çalışanlarına faaliyet konularına
bakılmaksızın” uygulanacağı belirtilmiştir.
Görüleceği üzere gerek Türk Borçlar Kanunu (gerek İş Kanunu)
gerekse İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hizmet ilişkisi kapsamında
işverenin işçinin sağlığının korunması amacıyla gözetme borcu oldu-
ğunu açıkça kabul etmiş durumdadır. Bu noktada işverenin işçiyi gö-
zetme borcunun kapsamının dar yorumlanmaması gerektiğini belirt-
mek gerekir. Sağlığın korunması kavramı kişinin sadece fiziksel zarar
görmesi hali ile ilişkili değildir. Bireyin psikolojik olarak zarar görmesi
halinde de işçinin sağlığı zarar görmektedir. Nitekim Bayram da, psi-
kolojik tacizi iş kanunu boyutu ile incelediği eserinde, doktrinde göze-
tim borcunun işçi sağlığı ve iş güvenliği açısından değerlendirildiğini,
bir başka ifade ile maddi kişilik değerlerinin korunmasının kastedildi-
ğini; ancak işçinin korunması konseptinin
“manevi kişilik değerleri”
de
dahil olmak üzere işçinin tüm kişilik değerlerini kapsayacağını ifade
etmiştir
15
. Süzek, işçinin kişiliğinin korunmasının, bedensel ve ruhsal
bütünlüğünün korunmasını da içerdiğini belirtmektedir
16
. Çenberci de
bundan yaklaşık 40 sene önce yaptığı çalışmasında, İş Kanunu’nun 77.
maddesinin işverene
“çalışan insanın beden ve ruh tamlığının korunması
15
Tınaz / Bayram / Ergin, 2008: 89.
16
Sarper Süzek, İş Hukuku, Beta Yayıncılık, İstabul, 2012: 420.