Background Image
Previous Page  94 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 94 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (105)

Mine KASAPOĞLU TURHAN

93

Psikolojik taciz (mobbing) kavramının tartışılmaya başlanması ve

bu konudaki farkındalığın artması ile birlikte, bu kavrama mevzuatı-

mızda da açıkça yer verilmeye başlanmıştır. Örneğin, 6098 sayılı Borç-

lar Kanunu’nda işçiler bakımından işyerinde “

psikolojik taciz

” kavramı-

na açıkça yer verilmektedir. Borçlar Kanunu’nun “İşçinin Kişiliğinin

Korunması” başlıklı 417. maddesinin birinci fıkrasına göre “

İşveren,

hizmet ilişkisinde işçinin kişiliğini korumak ve saygı göstermek ve işyerinde

dürüstlük ilkelerine uygun bir düzeni sağlamakla, özellikle işçilerin

psikolo-

jik ve cinsel tacize

uğramamaları ve bu tür tacizlere uğramış olanların daha

fazla zarar görmemeleri için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür

”. Ancak

kamu görevlileri bakımından henüz bu konuda kanuni bir düzenleme

bulunmamaktadır.

Bukonudamevzuatımızdaki birdiğer önemli gelişme ise 20.06.2012

tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun

10

yürürlüğe

girmesidir.

11

Kanun’un amacı “

işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağ-

lanması ve mevcut sağlık ve güvenlik şartlarının iyileştirilmesi için işveren

ve çalışanların görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülüklerini düzenle-

mektir

” (md.1). Kanun’un 2. maddesinin 1.fıkrasına göre ise bu Kanun,

kamu ve özel sektöre ait bütün işlere ve işyerlerine uygulanacaktır.

12

Yine Kanun md. 3/1-b’de çalışan, “

kendi özel kanunlarındaki statülerine

bakılmaksızın kamu veya özel işyerlerinde istihdam edilen gerçek kişi

” olarak

tanımlanmaktadır. Dolayısıyla, Kanun kamu görevlileri bakımından

da koruma sağlamaktadır. Kanun’da kamu sektörüne de yer verilmiş

10

R.G., 30.06.2012, 28339

11

Kanun’un 38. maddesine göre, Kanun’un 6., 7. ve 8. maddeleri, kamu kurumları

için yayımı tarihinden itibaren iki yıl sonra yürürlüğe girecektir.

12

Ancak, Kanun’un 2. maddesinin 2.fıkrasında, bu Kanun’un kapsamı dışında ka-

lanlar sayılmıştır:

(2) Ancak aşağıda belirtilen faaliyetler ve kişiler hakkında bu Kanun hükümleri uygulan-

maz:

a) Fabrika, bakım merkezi, dikimevi ve benzeri işyerlerindekiler hariç Türk Silahlı Kuvvet-

leri, genel kolluk kuvvetleri ve Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığının faaliyetleri.

b) Afet ve acil durum birimlerinin müdahale faaliyetleri.

c) Ev hizmetleri.

ç) Çalışan istihdam etmeksizin kendi nam ve hesabına mal ve hizmet üretimi yapanlar.

d) Hükümlü ve tutuklulara yönelik infaz hizmetleri sırasında, iyileştirme kapsamında ya-

pılan işyurdu, eğitim, güvenlik ve meslek edindirme faaliyetleri

Bu hükme göre, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin, genel kolluk kuvvetlerinin, Milli İs-

tihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı’nın faaliyetleri ile afet ve acil durum birimlerinin

müdahale faaliyetleri kapsamında çalışmakta olan kamu görevlileri bu Kanun’un

kapsamı dışında kalmaktadır.