

TBB Dergisi 2013 (105)
Mine KASAPOĞLU TURHAN
97
“
Amir, maiyetindeki memurlara
hakkaniyet ve eşitlik
içinde davranır.
Amirlik yetkisini kanun, tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen esaslar içinde
kullanır.
Amir, maiyetindeki memurlara kanunlara aykırı emir veremez ve mai-
yetindeki memurdan hususi bir menfaat temin edecek bir talepte bulunamaz,
hediyesini kabul edemez ve borç alamaz.
”
Bu nedenle, amir konumunda bulunan kişilerin, astlarına eşit dav-
ranmaları ve hiçbir ayrımcılık yapmamaları gerekmektedir.
Psikolojik taciz, çalışanın aşağılanması, küçümsenmesi, dışlan-
ması, kişiliğinin ve saygınlığının zedelenmesi, kötü muameleye tabi
tutulması, yıldırılması ve benzeri şekillerde ortaya çıkabileceği gibi,
çalışanın örtülü bir şekilde cezalandırılması şeklinde de ortaya çıka-
bilir. Örneğin, geçici görevledirme veya naklen atama gibi işlemlerin,
hizmetin gerekleri ve kamu yararı gözetilmeden, sadece memuru ce-
zalandırma ya da uzaklaştırma amacı ile yapılması, psikolojik taciz
olarak değerlendirilebilir. Nitekim, bir Danıştay kararına göre “
657
sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda aynı kurum içinde geçici görevlendir-
me konusu düzenlenmemiş olmakla birlikte, bir kamu kurumunun mevzuatla
belirlenmiş olan görev alanı içinde yer alan “geçici” nitelikteki bir hizmeti ya
da, değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kültürel koşulların sonucu olarak
ortaya çıkan, henüz örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgi-
lendirilmemiş olan “yeni bir kamu hizmetini” yürütmek amacı ile durumu
uygun olan kamu görevlilerinin, “kadroları ile hukuki bağlarını sürdürmek
ve belli bir süre ile sınırlı olmak üzere” atamaya yetkili amir tarafından ge-
çici olarak görevlendirilmeleri olanaklıdır. Bu işlemin kurulmasında, yuka-
rıda nitelendirilen kamu hizmetlerinin yürütülmesi amaç edinilmeli: kamu
yararı ile bağdaşmayan, örneğin kamu görevlisini görevinden fiilen uzaklaş-
tırmak veya onu cezalandırmak gibi hizmet gereklerine ters düşen bir sonuç
amaçlanmamalıdır
”.
19
Yine bir başka Danıştay kararında, naklen atamanın da cezalandır-
ma amacıyla yapılamayacağı belirtilmektedir.
20
Hizmetin gerekleri ve
19
D.5.D., E.1997/2711, K.1998/270, 09.02.1998
20
“
657 sayılı Yasanın 76/1. maddesi. “Kurumlar, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kaza-
nılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68 nci
maddedeki esaslar çerçevesinde daha üst kurum içinde aynı veya başka yerlerdeki diğer
kadrolara naklen atayabilirler.” hükmünü taşımaktadır.