Background Image
Previous Page  98 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 98 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (105)

Mine KASAPOĞLU TURHAN

97

Amir, maiyetindeki memurlara

hakkaniyet ve eşitlik

içinde davranır.

Amirlik yetkisini kanun, tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen esaslar içinde

kullanır.

Amir, maiyetindeki memurlara kanunlara aykırı emir veremez ve mai-

yetindeki memurdan hususi bir menfaat temin edecek bir talepte bulunamaz,

hediyesini kabul edemez ve borç alamaz.

Bu nedenle, amir konumunda bulunan kişilerin, astlarına eşit dav-

ranmaları ve hiçbir ayrımcılık yapmamaları gerekmektedir.

Psikolojik taciz, çalışanın aşağılanması, küçümsenmesi, dışlan-

ması, kişiliğinin ve saygınlığının zedelenmesi, kötü muameleye tabi

tutulması, yıldırılması ve benzeri şekillerde ortaya çıkabileceği gibi,

çalışanın örtülü bir şekilde cezalandırılması şeklinde de ortaya çıka-

bilir. Örneğin, geçici görevledirme veya naklen atama gibi işlemlerin,

hizmetin gerekleri ve kamu yararı gözetilmeden, sadece memuru ce-

zalandırma ya da uzaklaştırma amacı ile yapılması, psikolojik taciz

olarak değerlendirilebilir. Nitekim, bir Danıştay kararına göre “

657

sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda aynı kurum içinde geçici görevlendir-

me konusu düzenlenmemiş olmakla birlikte, bir kamu kurumunun mevzuatla

belirlenmiş olan görev alanı içinde yer alan “geçici” nitelikteki bir hizmeti ya

da, değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kültürel koşulların sonucu olarak

ortaya çıkan, henüz örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgi-

lendirilmemiş olan “yeni bir kamu hizmetini” yürütmek amacı ile durumu

uygun olan kamu görevlilerinin, “kadroları ile hukuki bağlarını sürdürmek

ve belli bir süre ile sınırlı olmak üzere” atamaya yetkili amir tarafından ge-

çici olarak görevlendirilmeleri olanaklıdır. Bu işlemin kurulmasında, yuka-

rıda nitelendirilen kamu hizmetlerinin yürütülmesi amaç edinilmeli: kamu

yararı ile bağdaşmayan, örneğin kamu görevlisini görevinden fiilen uzaklaş-

tırmak veya onu cezalandırmak gibi hizmet gereklerine ters düşen bir sonuç

amaçlanmamalıdır

”.

19

Yine bir başka Danıştay kararında, naklen atamanın da cezalandır-

ma amacıyla yapılamayacağı belirtilmektedir.

20

Hizmetin gerekleri ve

19

D.5.D., E.1997/2711, K.1998/270, 09.02.1998

20

657 sayılı Yasanın 76/1. maddesi. “Kurumlar, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kaza-

nılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68 nci

maddedeki esaslar çerçevesinde daha üst kurum içinde aynı veya başka yerlerdeki diğer

kadrolara naklen atayabilirler.” hükmünü taşımaktadır.