

Avukatın Haklarının Önündeki Engeller
112
hakkı ortadan kaldırdığı veya hakkın kullanımını zorlaştırdığı görül-
düğünde bu terimin kullanılması zorunluluğu daha iyi anlaşılabile-
cektir
25
. Yukarıda farklı yerlerde anılan yargı kararları incelendiğinde,
Avukatlık Kanunu’nun 2. maddesinin III. fıkrasının kanuna uygun
olarak yorumlandığı ve uygulandığı görülmektedir. Zira bu karar-
larda, avukatın delil toplama hakkının mevcut olduğu isabetli bir şe-
kilde ortaya konulmuştur. Bununla birlikte delil toplama faaliyetinin
avukatların yanında bulunan katipler ve stajyer avukatlar tarafından
yapılamayacağına ilişkin Danıştay kararının ayrıca irdelenmesi gerek-
mektedir. Söz konusu kararda Nüfus Hizmetleri Kanunu’nun 44. mad-
desinin I. fıkrası gereğince nüfus kayıt örneklerinin ancak vekillere
verilebileceği, her ne kadar Avukatlık Kanunu’nun 46. maddesinin I.
fıkrasında avukatın işlerini stajyer avukat veya sekreteri eliyle yapabi-
leceği belirtilmekteyse de bu hükmün davalara ilişkin olduğu, Nüfus
Hizmetleri Kanunu’nda ayrık bir düzenleme yapılmadığı belirtilerek
nüfus kayıt örneklerinin stajyer avukat (kararda belirtilmemekle bir-
likte sekreter) eliyle alınmasının mümkün olmadığı ifade edilmiştir
26
.
Danıştay’ın bu kararına katılabilme imkanı bulunmamaktadır.
Öncelikle nüfus kayıtlarının gizli olması, vatandaşların kimlik ve
adreslerinin devlet güvencesi altında korunması, bu bilgilerin üçüncü
kişilerle paylaşımının sıkı şartlara tâbi tutulması isabetli ve zorunlu-
dur. Bununla birlikte, açık kanun hükümlerinin gereksiz bir şekilde
zorlanması sonucunda, avukatın Avukatlık Kanunu’nda açıkça dü-
zenlenmiş olan bir hakkının engellenmesi kabul edilemez. Avukat
birçok müvekkili ile vekalet ilişkisine girebilmekte ve bu kişilerden
vekaletname almaktadır. Vekaletini aldığı bu kişilerin işleri sadece
mahkemeler, savcılıklar ya da icra müdürlüklerinde değildir. Bu ki-
şilerin nüfus, tapu, kadastro, banka, sigorta şirketi gibi farklı yerlerde
avukatlık hizmetine ihtiyaç duyması mümkündür. Bu yerlerden birisi
de nüfus müdürlükleridir. Avukatın yetkisi Avukatlık Kanunu’nun 46.
maddesinin I. fıkrasında açıkça düzenlendiğine göre, bu hükmün artık
avukatlık hizmetinin görülmesi bakımından genel bir hüküm olarak
kabul edilmesi zorunludur. Aksine bir kabul sadece nüfus hizmetle-
rinde değil, tüm buna benzer kuruluşlara avukatın gitmesini zorunlu
25
Belirtmek gerekir ki, aynı gerekçeyle diğer başlıklar altında da yargı kararlarının
bir engel teşkil ettiğinden söz edilecektir.
26
8. D, 22.03.2011, E.2008/11035, K.2011/1750 (KİBB).