Background Image
Previous Page  136 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 136 / 517 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (115)

Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU

135

teklif sahiplerini sonraki ihalelerde kartel tarafından cezalandırmak

(örneğin, yıkıcı fiyatlandırma uygulamak) daha kolay olduğundan,

ihale öncesinde kartel oluşturmak ihtimali de daha yüksektir. Kamu

alımlarında kartel anlaşması oluşturarak devlete pahalı mal ve hizmet

tedarik edilmesi; kaynak dağılımında etkinliği bozmakta, kamu açık-

larını artırmakta ve nihayet vatandaşın ödediği vergilerin karşılığını

alamamasına neden olmaktadır

26

.

II- Temel İhale Usulleri: Açık İhale usulü/ Belli İstekliler

Arasında İhale Usulü

4734 sayılı Kanun’un “Tanımlar” başlığını taşıyan 4’üncü madde-

sinde ihale usulleri tanımlanmıştır. Buna göre pazarlık usulü; Kanun-

da belirtilen hallerde kullanılabilen, ihale sürecinin iki aşamalı olarak

gerçekleştirildiği ve idarenin ihale konusu işin;

1-Teknik detaylarını,

2- Gerçekleştirme yöntemlerini,

3- Belli hallerde fiyatını,

isteklilerle görüştüğü usulü ifade etmektedir

27

. Aslında Avrupa

Birliği sisteminde pazarlık usulü ile amaçlanan; idare ile isteklilerin

ihale konusu işle ilgili bazı hususları müzakere edebilmelerinin önü-

nün açılabilmesidir. Bu nedenle pazarlık usulünün “negotiated proce-

dure” olarak ifade edilmesi de anlamlıdır. Ülkemiz uygulamasında ise

pazarlık usulü daha çok, açık ihale ve ilan şartlarından imtina edebil-

menin yasal bir dayanağı imiş gibi algılanıp uygulanmakta, ihale ko-

nusu işin teknik detayları, gerçekleşme yöntemleri ve fiyatı konusunda

herhangi bir müzakere, görüşme, pazarlık yapılmamaktadır.

26

Emek, Kamu İhalelerinde Rekabetin Sağlanması Ve Korunması, s. 35-36.

27

Avrupa Birliği’ nde kamu alımları ile ilgili olarak 2004/18/EC sayılı Kamu Satın

Alma Yönergesi’ ne göre de pazarlık usulü, idarenin tedarikçilere, yüklenicile-

re veya hizmet sağlayıcılarına kendi seçimleriyle ilgili olarak danıştığı ve onlar-

la sözleşme koşullarını, örneğin, teknik, idarî veya mali koşulları görüştüğü bir

usuldür. Pazarlık usulünde idareler, fiyatlar, teslim tarihleri, miktarlar, teknik

özellikler ve teminatlara özel atıfta bulunarak sözleşme şartlarının belirlenmesin-

de aktif bir rol oynayabilmekle birlikte bu usulde de, özellikle, teklifleri ve teklif-

lerin sunduğu avantajları etkin bir biçimde karşılaştırması, istekliler arasında eşit

muamele ilkesini uygulaması gerekir. Alyanak, s. 171, Lüleci, s. 40.