

TBB Dergisi 2014 (115)
Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU
137
Bu usulde; kanunda belirlenen yeterlilik ilkelerine (10 uncu mad-
de) uygun olarak belirlenen ve ön yeterlik dokümanı ile ön yeterlik
ilânında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre adayların ön yeter-
lik değerlendirmesi yapılmakta ve belirtilen asgari yeterlik koşullarını
sağlayamayanlar yeterli kabul edilmemektedir. Ön yeterlik ilanında
ve dokümanında belirtilmek kaydıyla; yeterlikleri tespit edilenler ara-
sından dokümanda belirtilen kriterlere göre sıralanarak listeye alınan
belli sayıda istekli veya yeterli bulunan isteklilerin tamamı teklif ver-
meye davet edilebilmektedir. İhaleye davet edilebilecek aday sayısı-
nın beşten az olması veya teklif veren istekli sayısının üçten az olması
halinde ihale iptal edilmektedir. Teklif veren istekli sayısının üçten az
olması nedeniyle ihalenin iptal edilmesi durumunda, ihale dokümanı
gözden geçirilerek varsa hatalar ve eksiklikler giderilmek suretiyle,
ön yeterliği tespit edilen bütün istekliler tekrar davet edilerek ihale
sonuçlandırılabilmektedir.
2012 yılı ihale istatistikleri incelendiğinde ülkemizde 624 adet
kamu alım miktarı belli istekliler arasında ihale usulü ile gerçekleşti-
rilmiş olup bu alım sayısının toplam büyüklüğü 7.749.420.000 TL mik-
tarındadır. Kamu alımları için harcanan bu bedel 2012 yılında yapılan
tüm ihalelerin % 10,11’ ine tekabül etmektedir
31
.
III- Pazarlık Usulü İle İhale Hangi Hallerde Yapılabilir
Pazarlık usulü ile ihale Kanun’un 21’inci maddesinde düzenlen-
miştir. Ancak bazı durumlarda pazarlık suretiyle ihale yapılması
mümkün olup bu haller kanunda sınırlı sayıda sayılmıştır. Kanun
metninde pazarlık usulünün;
“kanunda belirtilen hallerde kullanı-
labileceği
” açıkça zikredildiğinden idarelerin hangi hallerde pazarlık
usulüne başvurabilecekleri bağlı yetki kuralları çerçevesinde belir-
lenmiştir. Aşağıda sayılan bu durumların mevcut olup olmadığı idari
yargı denetimine tabidir. Bağlı yetki halinde; idari işlemin sebep unsu-
runu oluşturan vakıa, fiil ve durumların mevcut olduğunun tespit edil-
mesi halinde idare Kanun’un öngördüğü yönde Kanun’un öngördüğü
kararı almak zorundadır
32
.
İdare aşağıdaki hallerin varlığı halinde belli bir
hareket tarzını seçmek, belli bir çözümü benimsemek yani bu hallerde pazarlık
31
2012 Yılı Kamu Alımları İzleme Raporu, s. 4.
32
Gözler, C I, s. 941.