

TBB Dergisi 2014 (115)
Seçkin YAVUZDOĞAN
197
yararı, kamu esenliğinin sağlanmasıdır. Kamu esenliği, birçok özel ve
kamusal menfaatlerden oluşan ve herhangi bir çatışma durumunda
bile mevcut olan kamu yararıdır.
Kişisel yarar, kamu yararının zıddıdır. Kişisel yarar daha çok özel
hukuk ilişkilerinde geçerli olan bir kavramdır. Kamu hukuku ilişki-
lerinde kişisel yarar değil kamu yararı öndedir. Kamu yararı esas iti-
bariyle çoğunluğun yararıdır. Kamu yararı bireylerin yararına değil
kamunun esenliğine hizmet eder.
34
Kamu yararı takdir yetkisiyle birlikte kamu personelinin naklen
atanmasında önemli bir denetim aracı olarak kullanılmaktadır. Kamu
görevlilerinin naklen atanmaları hususunda İdarelere mevzuat ile
takdir yetkisi tanınmıştır. Ancak bu yetki mutlak ve sınırsız olmayıp
kamu hizmetinin gerekleri ile sınırlandırılmıştır. İdare tarafından ger-
çekleştirilen naklen atama işlemlerinde kamu yararının bulunup bu-
lunmadığı Danıştay içtihatlarıyla anlaşılabilir.
Danıştay kamu görevlilerinin naklen atanmasını gerektiren haklı
bir neden olmaksızın atama yapılmasını, görevde başarısızlık ve hiz-
mete ilişkin herhangi bir kusur tespit edilememesi durumlarında nak-
len atama işlemlerini “kamu yararı” bulunmadığı gerekçesiyle iptal
etmektedir. Danıştay bir kararında görevinde başarılı bir idare amiri
olduğu anlaşılan davacı kaymakamın sadece sınıf ve derece eşitliğinin
korunduğundan bahisle Hukuk İşleri Müdürlüğüne yapılan ataması-
nın kamu hizmetinin daha iyi yürütülmesi sebebine bağlı olmadan
yapıldığı gerekçesiyle iptaline karar vermiştir.
35
Düşünce özgürlüğünü cezalandırmak amacıyla yapılan naklen
atama işlemlerinde, kariyer ve liyakat ilkeleri göz ardı edilerek yapı-
lan naklen atama işlemlerinde
36
, aynı görevde uzun yıllar çalışıldığı
ve yıpranıldığı gerekçesiyle yapılan naklen atama işlemlerinde
37
, aile
34
Kaya (2011):s.47.
35
Danıştay, 5.Dairesi’nin 12.02.1991 tarih ve E.1988/3400, K.1991/178 sayılı kararı,
DD
.,S.82,s.385.
36
“İdarenin boş bulunan bir kadroya atama yapma konusunda takdir yetkisi var
ise de; davacının Milli Eğitim Bakanlığında 12 yıl Daire Başkanlığı yaptığı dikkate
alındığında … İl Kültür Müdür Yardımcılığına atanmasında atandığı görev ve
unvan bakımından takdirde açık hata bulunduğundan, Mahkemece söz konusu
atamanın iptaline dair verilen kararda hukuka aykırılık görülmemiştir…” Danış-
tay 5.Dairesi’nin 24.05.1999 tarih ve E.1998/2282, K.1999/1682 sayılı kararı,
DD
.,
S.103, s.431.
37
“…Kamu hizmetinde sorumlu görevlere gelebilmek uzun yıllar çalışma ve deği-