Background Image
Previous Page  204 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 204 / 517 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (115)

Seçkin YAVUZDOĞAN

203

kurallarında, uyarlanma ilkesinin de etkisiyle yapılması gereken de-

ğişiklikler karşısında, ilgililerin hak ve menfaatleri bakımından du-

yarlılık göstererek hem gerekli değişikliklerin yapılmasını sağlamak,

hem de kendilerinde önceki düzenlemelerin devamı konusunda bek-

lenti yaratılan kişilerin, öngörülemeyen değişikliklerden dolayı olum-

suz etkilenmelerini önlemektir.

52

Haklı beklentilerin korunması ilkesi

idareyi, işlemler yaparken, değiştirirken ya da tamamen yürürlükten

kaldırırken kişilerin bu düzenlemelerden beklenmedik bir şekilde

olumsuz olarak etkilenmelerini önleyici tedbirler almaya iten ilke ola-

rak ortaya çıkar.

53

Yakın tarihli bir kararında Danıştay konu ile ilgili

olarak şu görüşlere yer vermiştir;

“…Haklı beklenti, yönetimin ister bir taahhüt isterse uzun süren

bir uygulamasına güvenerek olsun, bireylerin çıkarlarına ya da lehle-

rine olan bir sonuca ulaşabileceklerini ümit etmeleridir.

Ailenin korunması, Anayasa ile tanınmış sosyal bir haktır ve

kamu hizmetinin daha verimli yerine getirilmesi bakımından, kamu

görevlileri için daha da önem taşır.

Kaldı ki, kamu hizmetinin olağan işleyişi içinde umulabilecek bir

durum vardır ve kamu görevlilerinin böylesine haklı beklentiler için-

de olması hizmetin gereğidir. Dava konusu olaydaki beklenti de ma-

kul bir beklentidir. Yönetim, yönetim olmaktan kaynaklanan gücünü

ve olanaklarını, bu kişisel konumda kullanarak makul beklentiyi kar-

şılayabilir.

Kamu görevlilerinin haklı beklentilerinin korunması, ancak kişi-

sel kararlarda, yönetimin takdir yetkisinin kullanma alanlarında söz

konusu olduğundan, baskın kamu yararı olmadığı durumlarda, kamu

görevlilerinin haklı beklentilerinin zedelenmemesi gerekir.

Bu nedenle, davacının yer değiştirme isteminin, Devletin aile bir-

liğinin sağlanması yönündeki görevi de göz önünde tutularak, haklı

beklentiler ilkesi içerisinde idarece değerlendirilmesi gerekirdi.”

54

52

Erdoğan Bülbül, İdari İşlemlerin Yürürlükten Kaldırılması, Beta Yayınevi,

1.bs.,İstanbul, 2010, s.43.

53

Bülbül (2010):s.46.

54

Danıştay 5.Dairesi’nin 14.03.2006 tarih ve E.2003/3647, K.2006/1140 sayılı kararı,

DD

., sy.113.