

TBB Dergisi 2014 (115)
Hamdi YASAMAN
357
ibaresini Türk asıllı Avrupalı tüketicilerin soyadı olarak algılaya-
cağı bulgusunu değiştirmediği kanaatindedir.
29. TM sahiplerinin “ATATURK” ibaresinin Türk asıllı olmayan AB
vatandaşları tarafından yaratılmış bir kelime olarak algılayaca-
ğı iddiası yersizdir. Zira, somut olayda ilgili halk Avrupalı genel
halkın Türk asıllı ortalama tüketicisidir (bkz. yukarıdaki par. 22),
ki bu da Avrupa Birliği nüfusunun azımsanmayacak bir kısmını
oluşturmaktadır.
30. İptal Birimi itiraz edilen kararında doğru bir şekilde, markaya
Topluluk Markası Tüzüğü m.7/1-f kapsamında itiraz edilebilme-
si için, markanın normal duyarlılıktaki insanlar üzerinde açıkça
rencide edici etkisinin olması gerektiğini belirtmiştir. İptal Birimi
bu kararın aynı 39. paragrafında, Ofis’in güçlü “olumsuz” çağrışım
yapan isimlerin tescilini kabul etmediğine ve somut olayda böyle
bir durumun söz konusu olmadığına da işaret etmiştir.
31. “ATATURK” isminin olumsuz bir çağrışım yapıp yapmadığından
bağımsız olarak, Kurul, sadece olumsuz çağrışımlı işaretlerin ren-
cide edici olmadığını, zira oldukça olumlu çağrışım yapan bir işa-
retin sıradan kullanımının da rencide olabileceğini (örneğin, dini
anlamlı bir terim) belirtmek istemektedir.
32. Huzurdaki olayda, işaret modern Türkiye’nin kurucunun ismi
olarak bilinmekte olup bu kişi Türk asıllı Avrupa halkı için önemli
bir politik figürden daha öte anlamlar taşımaktadır. Güçlü ideo-
lojik anlamlar barındıran Atatürk’ün Türk halkının politik, dini,
sosyal ve kültürel gelişimindeki tarihi rolü, milli sembol olarak
kabul edilmesini haklı göstermektedir.
33. Bütün bu açıklananlar ve “ATATURK” Topluluk Markasına kar-
şı hükümsüzlük talebinin Türkiye Cumhuriyeti tarafından ileri
sürülmesi (ki bu Türk halkının algısını göstermektedir) nazara
alındığında, Kurul, söz konusu markanın 3, 5, 25, 29, 30 ve 32. sı-
nıflarda kullanılmasının Türk asıllı Avrupalı ortalama tüketici
nezdinde rencide edici bir etki yaratacağına dair yeterli delillerin
bulunduğu kanaatindedir.
34. Atatürk isminin Devlet tarafından işletilen bir kamu kurumu ta-
rafından kullanılması bu bulguyu etkilememektedir, zira bu kul-