

TBB Dergisi 2014 (115)
Şebnem NEBİOĞLU ÖNER
487
işleyebilmesinin büyük ölçüde merkezi makamların etkinliğine bağlı
olduğu açıktır.
Lahey Sözleşmesi kapsamındaki bir vakada merkezi makamlar,
hem iade talebinde bulunan hem de iadeyi gerçekleştiren makam ola-
rak görev alabilmektedir. Bu yönüyle merkezi makamların çift yönlü
bir görev ifa ettiklerini söylemek yerinde olur
28
.
Sözleşme merkezi makamların tesisinden, görev ve yetkilerinden
genel itibarıyla söz etmekle birlikte, bu makamların kuruluşu, yapı-
sı, görev ve yetkileri ile bunları ifa usulüne dair ayrıntılı hükümler
içermemektedir. Bu nedenle her üye devlet Sözleşme’nin belirlediği
sınırlar dâhilinde, kendi yapısına uygun merkezi makam ya da ma-
kamlar tayin ederek, görev ve yetkilerine dair ayrıntılı düzenlemeler
öngörmekte muhayyerdir. Zira Sözleşme genel itibarıyla, uluslararası
çocuk kaçırma vakaları ile mücedele ve buna ilişkin sistemin ihdası
hususunda görece birkaç basit öneride bulunmakta olup, bu önerilerin
temelinde tüm taraf devletlerin Sözleşme’yi ilevsel kılmak adına, ken-
di hukuk sistemlerini hem mevzuat hem uygulama açısından düzen-
leme gayret ve başarıları yatmaktadır.
Bu kapsamda Türkiye, Sözleşme’nin 6. maddesi ve 5717 sayılı
Kanun’un 4. maddesi uyarınca, Sözleşme’de öngörülen yükümlülük-
leri yerine getirmek üzere, Adalet Bakanlığı Uluslararası Hukuk ve
Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünü merkezi makam olarak tayin etmiş
olup, merkezi makam bu görevini mahallî Cumhuriyet Başsavcılıkları
aracılığıyla yerine getirmektedir
29
.
Bir çocuğun, korunma hakkı ihlal edilerek yerinin değiştirildiği-
ni veya alıkonulduğunu ileri süren kişi, kurum veya örgütün, çocu-
ğun geri dönmesini sağlamak üzere gerek çocuğun mutat ikametgâhı
merkezî makamlarına, gerek herhangi bir başka taraf devlet merkezî
makamına başvurma imkânı bulunmaktadır. Bu husus başvurucunun
kendi fikrine göre en uygun olduğunu düşündüğü merkezi makama
28
Bruch, The Central Authority’s Role, s.38.
29
Bkz. 5717 sayılı Kanun’un 4/1. fıkrası ile 65/2 sayılı Genelge’nin I/3. maddesi.
Sözleşme’nin Almanya uygulamasında ise merkezi makam Uluslararası Aile Hu-
kuku Usul Kanunu uyarınca Bonn’da yer alan Federal Adalet Ofisi’dir. Bkz. We-
inkaufff, Sarah, Uluslararası Velayet Anlaşmazlıklarında Merkezi Makamın Rölü
ve Görevleri- Almaya’nın Tecrübesi, Özel Hukuk Alanında Adli İşbirliği Çalışta-
yı, Ankara 2013, s.48.