

TBB Dergisi 2014 (115)
Şebnem NEBİOĞLU ÖNER
493
Sözleşme’nin 7. maddesi uyarınca, çocuğun yerinin tespiti sonra-
sında, iade prosedürü neticesinde bir karara varılmasına kadar geçen
süreçte, çocuğun güvenliğini temin görevi de taraf devlet merkezi
makamına ait olup, Sözleşme’nin Türkiye uygulaması açısından, 5717
sayılı Kanun’da bu hususta ayrıntılı düzenlemelere yer verildiği gö-
rülmektedir. Belirtilen Kanun’un 24. maddesi uyarınca mahkemenin,
talep üzerine veya re’sen iade ya da şahsî ilişki kurulması işlemleri
sonuçlanıncaya kadar çocuğun yerinin takibi için, çocuğun yurt dışı-
na çıkışının,çocuk adına pasaport alınması veya yenilenmesi işlemle-
rinin, çocuğun okul, muhtarlık veya nüfus kayıtlarının alınması veya
değiştirilmesi işlemlerinin durdurulması, pasaport veya kimlik ka-
yıtlarına dava süresince el konulması, çocuğun tayin edilen sürelerde
yetkili makamlarca kontrol edilmesi ve bu maksatla öngörülen diğer
her türlü tedbirlerin alınması hususunda geniş yetkileri mevcut olup,
bu tedbirler vasıtasıyla özellikle çocuğu hukuka aykırı olarak kaçıran
veya alıkoyan ebeveyn tarafından, çocuğun yeri tekrar değiştirilmek
suretiyle iade prosedürünü etkisizileştirme girişimlerinin önüne ge-
çilmesi amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra Kanun’un 18. maddesinde,
bu Kanun gereğince verilen geçici tedbir kararlarının Cumhuriyet
Başsavcılığınca, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu veya
ilgili diğer kurum ve kuruluşlar aracılığıyla yerine getirileceği be-
lirtilmek suretiyle, özellikle çocuğu yanında bulunduran ebeveyne
ilişkin kötü muamele iddiaları karşısında, çocuğun geçici olarak bir
bakım veya eğitim kurumuna yerleştirilmesi imkânın varlığına da
işaret edilmektedir. Ayrıca Kanun’un 10. maddesinde yer verilen ve
Mahkemece gerektiğinde çocuğun görüşü ve uzmanlardan rapor al-
mak suretiyle hükmedileceği belirtilen, çocuğun bakım ve gözetimi
üzerine alan akrabalardan birine teslimi, bakım ve gözetimi üzerine
alan güvenilir bir aile yanına yerleştirilmesi, bakım ve yetiştirme veya
benzeri resmî yahut özel kurumlara yerleştirilmesi ile resmî veya özel
bir hastaneye veya tedavi evine yahut eğitimi güç çocuklara mahsus
kurumlara yerleştirilmesi şeklindeki tedbirler de aynı amaca hizmet
etmektedir. Belirtilen bu düzenlemeler Sözleşme’nin 7. maddesinde de,
merkezi makamların, çocuk için yeni tehlikelerin veya ilgili tarafların
uğrayabilecekleri zararların önlenmesini geçici tedbirler alarak ya da
aldırarak sağlamak ve çocuğun güvenli bir şekilde dönüşünü sağla-
mak şeklinde belirtilen görevleri ile uyum arz etmektedir
36
.
36
Sözleşmenin Almanya uygulamasında, iade sürecinde benzer yönde alınan