

TBB Dergisi 2014 (115)
Şebnem NEBİOĞLU ÖNER
489
olmadığını inceleyecek
31
ve talebin Sözleşme kapsamına girdiğinin
tespiti sonrasında, iade talebi çocuğun bulunduğu düşünülen devletin
merkezi makamına iletilecektir. Bu makamın başvuruyu doğrudan
red yetkisi, Sözleşme’nin 27. maddesi uyarınca, Sözleşme’nin gerekli
gördüğü şartların yerine getirilmediğinin veya talebin haklı olma-
dığının açıklıkla tespiti haliyle sınırlıdır. Ayrıca, talebi alan merkezi
makam çocuğun başka bir taraf devlette bulunduğu görüşünde olur-
sa, talebin doğrudan doğruya ve derhal sözkonusu devletin merkezî
makamına intikal ettirilmesi söz konusu olup, çocuğun bulunduğu
düşünülen ülke Sözleşme’ye taraf devletler arasında yer almıyor ise,
merkezi makam talebi doğal olarak reddedecektir.
Merkezi makamın yapacağı bu değerlendirme, tamamen talebin
Sözleşme kapsamında karşılanabilecek bir talep olup olmadığına iliş-
kin şekli bir inceleme olup, iade talebinin esasına müteallik hususlar-
da karar verilmesi söz konusu değildir.
Yukarıda belirtilen koşulların sağlanması durumunda,
Sözleşme’nin 11. maddesi uyarınca tüm taraf devletlerin adlî ve ida-
ri makamlarının, çocuğun geri dönmesini teminen en kısa zamanda
gerekli girişimlerde bulunma yükümlülükleri vardır. Müracaatta bu-
lunulan adlî veya idarî makam, müracaattan itibaren altı hafta içinde
talep hakkında bir karar vermez ise, talep eden veya talep edilen dev-
letin merkezî makamı kendi girişimi ile gecikmenin nedenlerine dair
bir belge isteme hakkına sahiptir. Cevap, talep edilen devletin merkezî
makamına gelir ise, bu makamın cevabı talepte bulunan devletin
merkezî makamına veya icabında müraacaat sahibine intikal ettirmesi
zorunludur.
Esasen iade prosedürü için böyle bir süre sınırlaması öngörülme-
sinin nedeni, çocuğun kaçırıldığı veya alıkonulduğu ülkedeki yaşam
şartlarına alışmasının, bu suretle çocuk için yeni bir yaşam alanı ve
mutat mesken oluşmasının engellenmesidir. Zira aşağıda açıklana-
cağı üzere, çocuğun iadesi kararının istisnalarından biri de çocuğun
yeni çevresine intibak ettiğinin tespit edilmesi halidir. Sözleşme’nin
2. maddesi taraf devletlere, ülkelerinin sınırları içinde, Sözleşme’nin
amaçlarının gerçekleşmesini sağlamak üzere, uygun bütün önlemleri
31
Ayrıntılı bilgi için bkz. Altuntaş, s.90 vd.