

Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukuki Yönlerine Dair Lahey Sözleşmesi: ...
496
alıkoyan ebeveynin, iade kararı verilmesi durumunda küçük yaşta
olan ve bakıma muhtaç olan çocukla birlikte muted mesken ülkesi-
ne dönmeyeceği yönündeki ısrarının veya ebeveynin yaşadığı maddi
zorlukların ciddi zarar riski istisnasının uygulanmasına temel alınıp
alınmayacağı ise, hâlihazırda neticelendirilmemiş bir tartışma konu-
sudur
46
.
Belirtilen hususların yanısıra, görüşünün göz önünde bulundu-
rulmasını gerektiren bir yaş ve olgunlukta olan çocuğun geri dönmeyi
reddetmesi
47
veya çocuğun iade olunacağı ülkede temel hak ve özgür-
lüklere riayet edilmemesi
48
durumunda da iade zorunlu değildir.
Bununla birlikte, Sözleşme’nin ölü bir metin olmasının önlenmesi
için, belirtilen bu istisnai hükümlerin dar bir şekilde yorumlanması
zorunludur. Zira, Sözleşme bir bütün olarak, uluslararası çocuk ka-
çırma olgusunun tüm devletler tarafından reddi ve bu vakalarla ulus-
lararası düzeyde mücadele etmenin en iyi yolunun, belirtilen vakalar
sonucu oluşan mevcut durumlara yasal olarak tanıma şeklinde bir hi-
maye sağlanmaması olduğu düşüncesine dayanmaktadır. Bu nedenle,
Sözleşme’nin öncelikli hedefi olan iade amacı da nazara alınarak, be-
lirtilen istisna hükümleri ile çocuğun menfaatleri arasındaki hassas
dengenin gözetilmesi noktasında azami özen gösterilmesi zaruridir.
Sözleşme’nin 16. maddesi hükmü uyarınca, bir çocuğun 3. madde
çerçevesinde kanuna aykırı olarak yer değiştirdiği veya geri dönme-
diğinden haberdar edilmesini müteakip, çocuğun götürüldüğü veya
alıkonulduğu taraf devletin adlî veya idarî makamları, çocuğun geri
dönmesi konusunda Sözleşme’deki şartların bir araya gelmediği tes-
13/1-(b) hükmünde yer verilen ciddi zarar riski istisnasına dayanılarak iadenin
reddedilemeyeceği belirtilmiştir.
46
Belirtilen husus Šneersone ve Kampanella – İtalya başvurusunda AİHM tarafında
da değerlendirilmiş olup, çocuğu kaçıran annenin İtalya’ya dönmesi halinde ya-
şayabileceği maddi sıkıntılar da belirtilen başvurunun incelenmesinde göz önün-
de bulundurulmuştur. Bkz. Başvuru No:14737/09, 12 Temmuz 2011, § 87-101.
47
Bu istisna Sözleşme’nin amaçlarından ileri gelmektedir. Gerçekten de on altı ya-
şın üzerindeki bir bireyin genellikle, ne anne ve babası ne de idari ve yargısal
otoriteler tarafından yönlendirilme gerekliliği altında olmadan nerede kalacağına
kendisinin karar verebileceği bir zihinsel yapıya sahip olduğu kabul edilmektedir.
Bkz. Pérez-Vera, s.450.
48
Bkz. C. Bruch, S., Religious Law, Secular Practices, And Children’s Human Rights
In Child Abduction Cases Under The Hague Child Abduction Convention, (2000-
2001), 33 N. Y. U. Int’l L. & Pol. 221, s.51.