Previous Page  198 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 198 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Güray ERDÖNMEZ

197

içinde kalmaktadır.

80

Hemen belirtmek gerekir ki, ceza mahkemesi

sahtecilik suçunu sabit gördüğü her durumda hükmün açıklanması-

nın geri bırakılmasına karar vermemektedir. Burada sanığın takındığı

tavır önem taşımakta ve hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına

karar verilip verilmeyeceği sanığın takınacağı tutuma göre değişmek-

tedir. Zira sanık aklanma hakkını kullanma ister ve hükmün açıklan-

masının geri bırakılmasına karar verilmesini kabul etmeyerek hük-

mün açıklanmasını isterse, ceza mahkemesi mahkûmiyet hükmünü

açıklayacak ve sanık da bu karara karşı temyiz yoluna müracaat ede-

bilecektir. Bu ihtimalde, Yargıtay yerel mahkeme kararını onarsa sanık

hakkında verilen mahkûmiyet kararı kesinleşeceği için, ceza mahke-

mesi kararının hukuk mahkemesi için hangi hususlarda bağlayıcı ola-

cağı BK.m.74 hükmüne göre belirlenecektir.

81

Bu konuda karşılaşılabilecek bir diğer ihtimal ise, sanığın hükmün

açıklanmasının geri bırakılması kararının açıklanmasını istemesi ve

bu karara karşı itiraz etmemesidir. Hükmün açıklanmasının geri bı-

rakılması kararının hukuki niteliği konusunda farklı görüşler ileri

sürülmüştür.

82

Bu çalışma bakımından konunun önem arz eden yönü

ise, mezkûr kararın hukuk mahkemesinde görülen davaya herhangi

bir etkisinin bulunup bulunmadığıdır. Yargıtay konuyla ilgili istikrar

kazanan kararlarında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kara-

rının hukuk mahkemesini bağlamayacağını belirtmektedir. Yargıtay

mezkur kararlarında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kara-

rının CMK.m.223’de sayılan hükümlerden olmadığı; davanın esasını

çözen bir karar bulunmadığı için verilecek hüküm veya kararlarda

lehe ve aleyhe sonuçtan söz edilemeyeceği; CMK.m.231/5’de hükmün

80

Ancak, CK.m.204/2’de kamu görevlileri için resmi evrakta sahtecilik suçunun

cezası 3 yıldan 6 yıla kadar öngörülmüştür.

81

Ceza davasında senedin sahte olduğuna karar verilirse, senedin sahteliğine ilişkin

ceza mahkemesi kararı hukuk mahkemesini bağlar (Pekcanıtez, Bekletici Sorun, s.

265).

82

Bu kurum doktrinde ceza muhakemesi normu, saf bir maddi ceza hukuku normu

ve karma nitelikte norm olarak nitelenmiştir. Yargıtay Ceza Genel Kurulu da

19.02.2008 tarih ve 2008/25 sayılı kararında bu kurumun karma nitelik taşıdığı

sonucuna varmıştır. Hepsi hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Fahri Gökçen

Taner, “Hükmün Açıklanmasının Ertelenmesinin (Geri Bırakılmasının) Hukuki

Niteliği ve Ertelemeyi Kabul Edip Etmediğinin Sanığa Duruşma Devresinin Sona

Ermesinden Önce Sorulmasının Hukuka Aykırılığı Üzerine”, ABD, 2011/4, s.

288 vd.; Ali İhsan İpek, “Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Kararlarının

Hukuk Muhakemesine Etkisi”, Terazi Hukuk Dergisi, 2012 Mart, s. 84.