Previous Page  268 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 268 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Mehmet Ali AKSOY

267

Diğer deniz alacaklarından farklı olarak geminin mülkiyetine ve

zilyetliğine ilişkin uyuşmazlıklarda ihtiyati haczin konusu uyuşmaz-

lık konusu gemidir. Söz konusu alacaklara ilişkin olarak alacaklının

geminin iade borcu için baskı oluşturmak amacıyla donatanın diğer

gemilerinin ihtiyati haczini talep etmesine izin verilmemiştir (TTK m.

1352, m. 1369/3).

2.1.2. Gemi Alacakları

Gemi alacakları TTK m. 1320’de tahdidi olarak sayılmıştır. Söz ko-

nusu alacaklar sözleşme veya haksız fiil niteliğindeki bir para alaca-

ğının ödenmesi niteliğindedir.

35

Gemi alacakları aynı zamanda deniz

alacağı teşkil ettiği için deniz alacağı kavramı, gemi alacağı kavramın-

dan daha geniş bir kavramdır. TTK m. 1352/1’de

• Geminin işletilmesinin sebep olduğu zıya veya hasar (TTK m.

1352/1/a).

Söz konusu bent kapsamında değerlendirilen deniz alacakların-

dan geminin işletilmesinin neden olduğu çatma gibi bazı zararların

aynı zamanda gemi alacağı olarak kabul edilen zararlara sebebiyet ve-

receği şüphesizdir.

• Geminin işletilmesi ile doğrudan doğruya ilgili olarak karada

veya suda meydana gelen can kaybı veya diğer bedensel zararlar.

(TTK m. 1352/1/b).

Söz konusu bent her türlü ölüm ve yaralanma halini kapsayacak

şekilde kaleme alınmıştır. Bu nedenle yalnızca çatmadan kaynakla-

nan ölümler değil iş kazası nedeniyle meydana gelen yararlanma veya

ölümler de söz konusu düzenleme kapsamında değerlendirilir. Kendi-

sine yüklenen borçların yerine getirilmemesi durumunda bir geminde

yürütülen kurtarma faaliyetlerinin kurtarana yöneltilecek istemleri

de söz konusu bent kapsamında değerlendirilmektedir.

36

• Kurtarma ücreti (1320/1(c)

Düzenleme kapsamına girecek alacaklar TTK m. 1398 ve m. 1312

35

Atamer, Cebri İcra, s. 175.

36

M. Fehmi Ülgener, “Gemilerin İhtiyati Haczine İlişkin 1999 Tarihli Cenevre

Konvansiyonuna Bir Bakış” DHD Yıl, 3 Sayı 3-4, s, 7-16, s. 8.