

“Özgürlüklerin Şiddeti”nden “Şiddetin Özgürlüğü”ne: Sosyo-Hukuksal Gelişimi İçinde Terör ...
416
Hiroshima ve Nagazaki’nin atom bombası ile yok edilmesinin ardından
yoğunlaşan tartışmalardır. Silah kullanımında sivillere bu kadar ağır
kayıplar veren silahların kullanılması ile böyle silahların yapımına yö-
nelik bilimsel çalışmanın etik yönelimleri ayrı ayrı tartışılmıştır.
86
Yanıtı aranan bir soru üzerine açılacak tartışmanın sonuç bölümü-
nü oluşturacağı bu çalışmada etik ile kavramlaştırma arasındaki ilişki
farklı boyutları ile ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu başlıkta sorulan
sorunun yanıtını alabilmemiz belki de “
senin teröristin benim özgürlük
savaşçım
”
87
anlayışından bir adım öteye geçerek uluslararası hukukun
yeknesaklaştırdığı egemen eşitlik ve uluslararası güvenlik ekseninde
etik- kavram ikilisinin tartışılmasına bağlıdır.
Olaf Mueller bir eylemin terörist olup olmadığını belirlerken ona
dair uygun etik değerlendirmenin nasıl yapılacağının da belirlenme-
si gerektiğini ileri sürmektedir. Bu nedenle bu sorunun yanıtı olarak
eylem terörist olarak tanımlansa dahi bu eylemin ahlaki durumu hak-
kında olumsuz bir yargı yaratmaz demektedir.
88
Kapitan, Beyrut’ta ABD ordusuna karşı saldırı ile Yemen’deki USS
Cole destroyerine karşı saldırıya bakıldığı zaman aslında ABD İçişleri
Bakanlığı’nın çok kesin bir dille “sivillere yönelik” olma şartıyla uyuş-
madığı halde bunu terör olarak tanımladığını ve aslında devletler ta-
rafından bu konuda “dizinli ve benmerkezci” bakış geliştirildiğini ileri
sürmektedir.
İsrail- Filistin çatışmasını örnek olarak gösteren Kapitan İsrail’in
1948’de kurulması ve 1967’deki savaş sonrası kalan Filistin toprakla-
rını da işgaliyle Filistinlilerin direniş hareketinin batı kamuoyundaki
yansımasını anlatmıştır.
89
Eylül 1970’de Lübnan’daki iç savaşa kadar
İsraillilerin, El-Fetih gruplarıyla birlikte hareket eden Filistinli Arap-
lar hakkındaki “katiller” söylemi, bu tarihten sonra “terörist” ve “sa-
botajcı” olarak değişmiştir.
90
Nitekim batı medyası da o tarihe kadar
“gerilla”, “komando” ve “fedai” gibi söylemleri değiştirmeye, özellikle
86
Mohamed Feisal, Milton And The Post-Secular Present, Ethics, Politics, Terrorism,
s.1
87
Mohamed Feisal, a.g.m, s.107
88
Mueller Olaf, benign Blackmail, Cassandra’s Plan or what is terrorism, inG.Meggle
(ed)Ethics of Terrorism &Counter Terrorism, s.9
89
Kapitan, a.g.e., s.29
90
A.g.e