Previous Page  422 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 422 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Ayşen SİNA

421

sal bir yetkiyle hak ve adaleti ellerinde tuttuklarını görürüz.

5

Tanrısal

yargılama yetkisi dışında insanlar tarafından da “öldürülen evlatlar

ve kardeşlerin” öcünün alındığını;

6

“bir adam öldürenin hısım akra-

basını bırakıp yurdundan kaçtığını”;

7

insan, kardeşini öldürenden şöy-

le dursun, oğlunun kanına girenden bile karşılık olarak” kan parası

alındığını okuruz.

8

Homeros’un çağdaşı Hesiodos ise kardeşi Perses

ile yaşadığı mirasla ilgili bir uyuşmazlık nedeniyle hukuk ve adalet

konusuna yer vermiştir.

9

Kuşkusuz bu kadar az bilgiyle MÖ 1000 ile 700 yılları arasında,

destanlara yansıyan ve “polis” denilen kent devletlerindeki, bir cina-

yet vakası karşısında toplumun tutumu ve kan davasının gerekleri

gibi, yargılama yasalarını tanımlamak olanaksızdır. Bu süreçle birlik-

te kökenleri ve sahip oldukları mülklerle toplumda seçkinleşen yeni

soylular sınıfının, kült ve hukuk konularında önder bir rol üstlenme-

leriyle kralların gücü sınırlanmış ve zamanla da ortadan kalkmıştır.

Bir bakıma kent devletlerinin küçüklüğü de vatandaşların (

politai

10

)

her çeşit siyasal olaydan etkilenmelerine ve yaşadığı kent devleti ana-

yasasının elverdiği oranda siyasal yaşamda etkin olmasına olanak ta-

nımıştır. İlk yasa, MÖ VII. yüzyılda soylular ve sıradan halk, toprak

sahipleri ve köleler, zenginler ve yoksullar arasında yaşanan siyasi

ve ekonomik çatışmalar sonucunda monarşinin yıkılmasından son-

ra yazılarak yürürlüğe konmuştur. Atina’nın ilk yasa koyucusu olan

Drakon’un yasaları esasen ceza hukukuyla ilgiliydi. Onun yasaları

mevcut siyasal yapıya bir değişiklik getirmese de siyasal iktidarın sı-

nırlarını belirlemiştir. Söz konusu yasada, yargıya ilişkin kararların ve

kuralların bütün vatandaşlar için geçerli olduğunun belirtilmesiyle,

hukuki anlamda eşitliğin temellerini atılmasını sağlamıştır. Bu yasa,

5

Homeros İlyada I. 238, XVI. 385 vd; XIX.109 vd.

6

Homeros, Odysseia XXIV, 433 vd (Çev. A. Erhat - A. Kadir) İstanbul, Can Yayın-

ları, 17. Basım 2005.

7

Homeros, Odysseia XXIII. 118.

8

Homeros, İlyada IX. 631.

9

Hesiodos, İşler ve Günler 210-230. Şurada: Hesiodos Eseri ve Kaynakları (Çev. S.

Eyüboğlu- A. Erhat) Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1977.

10

Vatandaş tanımı ve hakları kent devletlerinde farklılıklar göstermektedir. Atina’da

sadece özgür erkekler vatandaş sayılmaktadır; kadınlar, çocuklar, kentte yaşayan

yerleşik yabancılar (metoikos) ve köleler vatandaş değildir. Vatandaş olmayanlar

Halk Meclisi’ne (Ekklesia) katılamaz, mahkemelerde kendilerini temsil edemez-

lerdi.