

TBB Dergisi 2016 (123)
Ayşen SİNA
421
sal bir yetkiyle hak ve adaleti ellerinde tuttuklarını görürüz.
5
Tanrısal
yargılama yetkisi dışında insanlar tarafından da “öldürülen evlatlar
ve kardeşlerin” öcünün alındığını;
6
“bir adam öldürenin hısım akra-
basını bırakıp yurdundan kaçtığını”;
7
insan, kardeşini öldürenden şöy-
le dursun, oğlunun kanına girenden bile karşılık olarak” kan parası
alındığını okuruz.
8
Homeros’un çağdaşı Hesiodos ise kardeşi Perses
ile yaşadığı mirasla ilgili bir uyuşmazlık nedeniyle hukuk ve adalet
konusuna yer vermiştir.
9
Kuşkusuz bu kadar az bilgiyle MÖ 1000 ile 700 yılları arasında,
destanlara yansıyan ve “polis” denilen kent devletlerindeki, bir cina-
yet vakası karşısında toplumun tutumu ve kan davasının gerekleri
gibi, yargılama yasalarını tanımlamak olanaksızdır. Bu süreçle birlik-
te kökenleri ve sahip oldukları mülklerle toplumda seçkinleşen yeni
soylular sınıfının, kült ve hukuk konularında önder bir rol üstlenme-
leriyle kralların gücü sınırlanmış ve zamanla da ortadan kalkmıştır.
Bir bakıma kent devletlerinin küçüklüğü de vatandaşların (
politai
10
)
her çeşit siyasal olaydan etkilenmelerine ve yaşadığı kent devleti ana-
yasasının elverdiği oranda siyasal yaşamda etkin olmasına olanak ta-
nımıştır. İlk yasa, MÖ VII. yüzyılda soylular ve sıradan halk, toprak
sahipleri ve köleler, zenginler ve yoksullar arasında yaşanan siyasi
ve ekonomik çatışmalar sonucunda monarşinin yıkılmasından son-
ra yazılarak yürürlüğe konmuştur. Atina’nın ilk yasa koyucusu olan
Drakon’un yasaları esasen ceza hukukuyla ilgiliydi. Onun yasaları
mevcut siyasal yapıya bir değişiklik getirmese de siyasal iktidarın sı-
nırlarını belirlemiştir. Söz konusu yasada, yargıya ilişkin kararların ve
kuralların bütün vatandaşlar için geçerli olduğunun belirtilmesiyle,
hukuki anlamda eşitliğin temellerini atılmasını sağlamıştır. Bu yasa,
5
Homeros İlyada I. 238, XVI. 385 vd; XIX.109 vd.
6
Homeros, Odysseia XXIV, 433 vd (Çev. A. Erhat - A. Kadir) İstanbul, Can Yayın-
ları, 17. Basım 2005.
7
Homeros, Odysseia XXIII. 118.
8
Homeros, İlyada IX. 631.
9
Hesiodos, İşler ve Günler 210-230. Şurada: Hesiodos Eseri ve Kaynakları (Çev. S.
Eyüboğlu- A. Erhat) Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1977.
10
Vatandaş tanımı ve hakları kent devletlerinde farklılıklar göstermektedir. Atina’da
sadece özgür erkekler vatandaş sayılmaktadır; kadınlar, çocuklar, kentte yaşayan
yerleşik yabancılar (metoikos) ve köleler vatandaş değildir. Vatandaş olmayanlar
Halk Meclisi’ne (Ekklesia) katılamaz, mahkemelerde kendilerini temsil edemez-
lerdi.