Previous Page  423 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 423 / 497 Next Page
Page Background

Eski Yunan Yargı Sistemi: MÖ IV. Yüzyılda Atina’da Yargıçlar ve Mahkemeler

422

sadece kasten cinayet değil, önemsiz hırsızlıklara dahi ölüm cezası ön-

görmesine rağmen özellikle taammüden cinayet, kasten öldürme ve

taksirle öldürme arasında ayrım yapmaktadır. Bununla birlikte Home-

ros döneminin öç almaya dayalı hukuka nazaran iyileştirme getiren

Drakon yasaları somut içeriği belirsiz ve tartışmalı olsa da, cezai hü-

kümler içeren özel hukuk kuralları içermektedir.

11

Siyasal, toplumsal

ve ekonomik koşulların değişmeye başlamasıyla birlikte, aristokratik

içerikli sözlü tanrısal yasalar olan

thesmoi

12

hem zenginlerle yoksul-

lar hem de zenginlerin kendi aralarındaki anlaşmazlıkları gidermede

yetersiz kalmıştır. Özellikle de tanrıların koyduğu bu yasaların uygu-

layıcısının soylular olması, hoşnutsuzlukları daha çok arttırmıştır. Bu

koşullar içinde MÖ VI. yüzyılın başlarında, Sparta hariç, kayda değer

bir Yunan devleti de bulunmamaktadır. Bu devletler de yazılmamış

yasalar (

agrafa nomima

) ve mutlak hükümlerin (

autognomones

) ötesine

gidememiştir. Dolayısıyla söz konusu dönemde hem Yunanistan hem

de Batı Anadolu’da yaşayan Yunanlıların adli teşkilatları ve muhake-

me usulleri hakkında bilgi yoktur.

Atina demokrasisinde gelişen hukuk sisteminin temeli Solon

13

ya-

salarına dayanır. Halk Meclisi (

Ekklesia

14

), Dörtyüzler adıyla bilinen

11

Douglas Maurice Macdowell, The Law in Classical Athens, New York, Cornell

University Press, 1978, 42-47.

12

Thesmos: Tanrılar tarafından konulan yasa; tanrısal yasa; thesmoi: Atina’daki en

erken yazılı yasaların atfedildiği Drakon ve Solon kendi yasalarından nomoi de-

ğil, thesmoi olarak söz ederler (Atinalıların Devleti7.1; 41. 2). Bu durumda thes-

moi bir yasa koyucu tarafından halka zorla kabul ettirilen, adeta tanrı buyruğu

olarak kabul edilen ve aristokratların işine yarayan yasaları, nomoi ise toplumun

her kesiminin sosyal ve siyasal yaşamını adil bir biçimde düzenleyen, bütün halk

için geçerli ve bağlayıcı olarak görülen yasaları ifade etmektedir. Nomothetai

(yasa koyucu) lakabıyla anılan Drakon’un yasaları aristokrasinin halkın üzerinde-

ki egemenliğinin ifadesiydi.

13

Solon: Doğuştan soylu (eupatrides) aileden gelen Atinalı devlet adamı ve ozan

(MÖ 640-558). Attika bölgesinde büyük karışıklıklara yol açan tarım bunalımı

çıkınca arkhon oldu. Yaptığı reformlar arasında çiftçilerin borçlarının silinmesi,

yabancı ülkelere köle olarak satılmış vatandaşların ülkeye geri getirilmesi, borç

yüzünden köle olmayı yasaklaması sayılabilir. Solon, siyasal alanda yaptığı işleri

duyurmak ve haklılığını savunmak amacıyla elegeia ve iambos vezniyle şiirler

yazmıştır. Şiirlerinde ülkenin içinde bulunduğu ekonomik ve toplumsal sıkıntıla-

ra çözümler önermesi nedeniyle sonraki araştırmacılar için başlıca bilgi kaynağı

olmuştur.

14

Ekklesia: Başta Atina olmak üzere, bazı kent devletlerindeki Halk Meclisi. 18 veya

20 yaşını doldurmuş ve bağlı oldukları demosa kayıtlı olan erkek vatandaşlardan

tamamı Halk Meclisi’ne (Ekklesia) katılabiliyordu. Yasama ve yargı gücünü elin-

de tutan bir siyasal organ olan bu meclisin üyeleri, Halk Mahkeme’sinde (Heliaia)