

TBB Dergisi 2016 (123)
Ayşen SİNA
425
diği bir cezayı Halk Meclisi’ne (
Ekklesia
) katılan kişilerden oluşan bir
mahkemeye başvurarak temyiz edebilmesi dışında, bu mahkemenin
işleyişiyle ilgilimiz yok denecek kadar azdır. Bununla birlikte bu sis-
temde
arkhon
un kararı, bütün ulusu temsil eden bir mahkemeye tem-
yize götürülebiliyordu; bu mahkeme ise teorik olarak en fakirinden
en zenginine toplumun her sınıfından gelen kişilerden oluşmaktaydı.
Bununla birlikte Solon yasalarının her vatandaşa dava açma hakkı
tanıması akabinde yeni bir meslek doğurmuştu:
sykophantes
24
(ihbar-
cılık/jurnalcilik). Jurnalciliğin ortaya çıkması ve hızla yayılarak art-
masının başlıca nedeni işlenen suçlar için kamu adına dava açacak
savcının olmaması, onun işini kamu yararına “sözüm ona” duyarlı (!)
kişilerin yerine getirmesidir. MÖ IV. yüzyıl edebiyatında ve kayıtların-
da yansıtılmakta olan ayrıntılı yapıya sahip bir teşkilat olarak görülen
yargıçların (
dikastes
veya
heliastes
) ne zaman ortaya çıktığı tam olarak
belirlenememektedir. Böylesi bir sistem ve bu sisteme bağlı yargıçlar
yoruma dayalı bir yasama sistemini benimsemişlerdir ve bu yasama-
dan günümüze herhangi bir kayıt kalmamıştır. Fakat Perikles’in bu
yargıçlara maaş bağladığını
25
ve böylece yargıçların etkili demokratik
organlar halini aldıkları bilinmektedir.
Yargıçlar
Aristoteles, yargıcın görevini tanımlarken adaletin bir eşitlik, hak-
sızlığın ise bir eşitsizlik olduğunu, yasanın sadece zararın farkına bak-
tığını ve onlara eşit muamele yaptığını söyler. Bir başka deyişle yargı-
cın birinin haksızlık yapıp yapmadığına, ötekinin haksızlığa uğrayıp
uğramadığına ve birinin zarar verip ötekinin zarar görüp görmediği-
ne baktığını dile getirir. Dolayısıyla yargıcın, eşitsizlik olan bu adalet-
sizliği denkleştirmeye çalıştığını; çünkü biri dövülüp öteki dövünce
ya da biri öldürüp öteki öldürülünce, yapılan ile maruz kalınan eşit
olmayan bir bölümleme olarak göründüğünü; buna karşılık yargıcın,
cezayla kazancı azaltarak bunları düzeltmeye çalıştığını ekler.
26
24
Sykophantes: Sözcük anlamı “incir çalanı haber veren kimse”, “incir muhbiri”
demektir. Atina’da söz konusu yasaya dayanarak kişisel kazanç sağlamak için
uyduruk bir suçlamayla bir kişi aleyhine dava açan kişi.
25
Aristoteles, Atinalıların Devleti 62. 2; Plutarkhos, Perikles IX Şurada: Hayatlar:
Perikles – Fabius Maximus (Çev. O. Davies), Ankara, Milli Eğitim Bakanlığı, 1945.
26
Aristoteles, Nikomakhos’a Etik (Çev. C. Şentuna- S. Babür) Ankara, Hacettepe
Yayınları, 1988, V. 4. 1132 a, s.100.