Previous Page  440 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 440 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Ayşen SİNA

439

non, Parabyston, Phoinikioun (Kırmızı) ve Batrakhioun (Yeşil), Palla-

dion, Areopagos, Delphinion, Phreatto, Prytaneion ile en büyük ve en

genişi olan Heliaia mahkemeleridir.

74

Yargıç Yemini

Halk Mahkemesi’nde görev yapan yargıçlar, muhtemelen atama-

ların ve bölümlere seçimlerin yapıldığı dönemde, yılda bir kez Ardet-

tos tepesine giderek yemin ederlerdi.

75

Geçmişi Solon dönemine da-

yanan yemin geleneğinin tam metni günümüze ulaşmamıştır. Fakat

hatiplerin göndermelerinden anlaşıldığı kadarıyla olasılıkla aşağıdaki

gibidir. “Halk Meclisi (

Ekklesia

) ve Danışma Meclis (

Bule

) tarafından

kabul edilen yasaların ve kararların hükmüne uygun olarak oy kulla-

nacağıma, ancak yasanın olmadığı durumda düşmanlık veya iltimas

etmeksizin sadece vicdanımın sesini dinleyerek son derece adaletli

davranacağıma, sadece öne sürülen suçlama konusuna dayanarak oy

kullanacağıma, hem davacıyı hem de davalıyı tarafsız bir şekilde din-

leyeceğime yemin ederim”.

76

Yönetimde her vatandaşın sorumluluğu ve yetkisi olduğu fikrini

öne süren demokrasi teorisi Atinalılar tarafından kusursuz biçimde

uygulanmıştır. Tasviri yapılan bu karmaşık yapılanma da iki temel

fikir üzerine kuruludur: Yasa, ortalama bir insanın anlayacağı şekil-

de olmalıdır ve geniş kitlelerin sağduyusu ve ahlaki içgüdüleri hukuk

yönetiminin garantisidir. Atinalı yargıçların rüşvet aldığı, korku ya-

rattığı veya maksatlı olarak sahtekârlık yaptığı konusunda hiçbir kanıt

yoktur. Kendilerine verilen takdir yetkisi bir baskı aracı olarak kulla-

nılmamıştır. Bu tehlikenin üstesinden yargıçların sayısı ve temsil özel-

likleri ile gelinmiş olmalıdır.

Bu mahkemelerin sayısındaki hızlı artış Halk Meclisi (

Ekklesia

) ve

Danışma Meclisi’nin (

Bule

) yasal işlerle uğraşmak için harcadığı zama-

nı bir hayli azaltmıştır. Örneğin Danışma Meclisi’nin (

Bule

) sadece ha-

74

Atina’daki mahkemelerin özellikle mimarileri hakkında ayrıntılı bilgi için bkz.

Alan Boegehold, The Lawcourts at Athens:Sites, Building, Equipment, Procedure,

and Testimonia, Princeton, New Jersey, 1995.

75

“Yemin, ant; yeminin tanığı” anlamına gelen ‘horkos’ sözcüğü, yeminlerin koru-

yucu tanrısı Horkos’un adından gelmektedir.

76

Alick Robin Walsham Harrison, s. 48; Morgen Herman Hansen, s. 182.