

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır
104
lin cezası vermeye yetkilidir.
34
Bu bağlamda İdare, imtiyaz sözleşmesi
hakkında idari ceza olarak ancak kanun veya sözleşmeden kaynakla-
nan nedenlerle fesih cezası verebilir. Ancak İdare, sözleşme ilişkisiyle
açıklanamaz olan hallerde, bir diğer deyişle, imtiyaz sözleşmesinin
özünün yerine getirilmemesi durumlarda, örneğin, kamu yararına
aykırı davranan sözleşmeci için tek taraflı olarak idari ceza vermeye
yetkili olmayıp yalnızca diğer idari yaptırımlar; örneğin idari tedbir
35
uygulamaya yetkilidir.
36
İmtiyaz sözleşmelerinde İdare karşı âkide idari ceza verebilmesi
için kanun veya sözleşme ihlalinin bulunması gerekli olmasına karşın
söz konusu cezanın uygulanabilmesi için İdarenin önceden denetim
ve gözetim yetkisini kullanması şart değildir. İmtiyaz sözleşmesinden
kaynaklı olarak İdarenin uygulayabileceği cezaları; mali, zorlayıcı ve
fesih cezası olmak üzere üçe ayırmak olanaklıdır.
37
Bunlardan mali cezalar; kanun veya sözleşmede öngörülen para
cezaları olup bu cezalar sıklıkla bir zararın doğması durumunda
“kendiliğinden” (automatiques) uygulanır. Bununla birlikte, İdarenin
para cezası verebilmesi için zararın doğduğunu kanıtlamasına gerek
yoktur. Bundan başka İdare, para cezasını kimi durumda imtiyaz sa-
hibinin üstlendiği yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğini de-
netleyerek verebileceği gibi herhangi bir denetim yapmadan, örneğin,
sözleşmecinin hafif bir kusurunu gördüğünde de uygulayabilir.
38
İdarenin imtiyaz sözleşmesinden kaynaklı olarak uygulayabilece-
34
Krş. M. C. Eisenmann, Le droit Administratif et le principe de légalité, EDCE,
1957, s. 37. Krş. Günday, İdare Hukuku, 2004, s. 310. Günday, burada, idari söz-
leşmelerin bir türünü oluşturan imtiyaz sözleşmelerinde sözleşme ve şartnamede
belirtilmemiş olsa bile İdarenin yaptırım uygulama yetkisine sahip olduğunu, söz
konusu yetkinin onun kamu hizmetlerinin asli sahibi ve sorumlusu olmasından
kaynaklandığını ifade etmektedir. Biz yazarın görüşüne kısmen katılıyoruz. Bu
bağlamda eğer idari sözleşmenin karşı âkidine “ceza” verilecekse bunun kanun,
sözleşme veya şartnamede açıkça gösterilmiş olması gerekmekte, buna karşın,
karşı âkide “tedbir” uygulanacaksa bunun açıkça gösterilmesine gerek bulunma-
maktadır. Görüldüğü üzere ceza ve tedbir kavramını da içeren “yaptırım” kavra-
mını kullanırken oldukça dikkatli olunması gerekmektedir.
35
İdari tedbir hakkında bilgi için bkz. Dursun, İdari Suç ve Cezalarda Kanunilik
İlkesi, s. 414 vd.
36
Aksi görüş için bkz. Moderne, Sanctions administratives et justice constitutionel-
le, s. 159.
37
Fazla bilgi için bkz., Forges, s. 82-83.
38
Krş. Forges, s. 82- 83.