

TBB Dergisi 2016 (125)
Hasan DURSUN
105
ği ikinci ceza türünü “zorlayıcı” (coercitives) cezalar oluşturur. Ger-
çekten de kanun veya idari sözleşmeden kaynaklanan yükümlülüğün
yerine getirilmemesinden dolayı her zaman idari para ve fesih ceza-
larının uygulanması gereksinimleri karşılayamayabilir. Bu bağlamda
imtiyaz sözleşmesinin düzgün bir şekilde sürdürülmesinde kamu ya-
rarının bulunması nedeniyle idari para cezası dışında başka yaptırım-
ların da uygulanması gerekmektedir. Bu anlatımlardan ortaya çıktığı
üzere zorlayıcı cezaları, imtiyaz sözleşmenin gereği gibi yürütülme-
diği durumlarda söz konusu sözleşmenin etkin ve düzgün bir şekilde
yürütülmesini sağlamak üzere idari para ve fesih cezaları dışında ka-
lan idari cezalar oluşturur.
39
Kanun veya sözleşmeden kaynaklı bir yükümlülüğün ihlal edil-
mesinden dolayı imtiyaz sözleşmesi bağlamında zorlayıcı cezanın uy-
gulandığı durumlarda, idare işletmeye geçici olarak el koymakta ve
sözleşmecinin yerine geçerek hizmeti bizzat kendisi yürütmekte veya
yürütülmesini üçüncü bir şahsa bırakmaktadır.
40
Sözleşmeye el ko-
nulması yaptırımın uygulanması durumunda bütün maliyet ve riske
ilk sözleşmeci katlanmak durumundadır. Bu yaptırım, doğası gereği
oldukça ağır bir yaptırım olduğundan uygulanabilmesi için sözleşme-
cinin ağır kusurunun bulunması gerekmektedir.
41
İdarenin, imtiyaz sözleşmeden dolayı uygulayacağı son ceza türü,
sözleşmenin sona erdirilmesi, kısacası, “fesih” cezasıdır. Sözleşmenin
feshinin ceza niteliğini kazanabilmesi için imtiyazcının kusurundan
dolayı sözleşmenin ortadan kaldırılması gerekir. Sözleşmenin feshi iki
türlü uygulanabilmektedir. Bunlardan ilki, sözleşmenin bütünüyle or-
tadan kaldırılmasıdır. Daha sık uygulanan ikinci şekli ise sözleşmenin
zararını ve riskini ortadan kaldırmak şeklindedir.
42
İmtiyaz sözleş-
mesinin zararının ve riskinin ortadan kaldırılması suretiyle feshinde,
sözleşmeye başka bir sözleşmeciyle devam edileceği ortadadır.
39
Krş. Forges, s. 83.
40
Bununla birlikte, Günday, İdarenin işletmeye geçici olarak el koyması durumun-
da, imtiyaz sahibinin yerine geçeceğini ve hizmeti bizzat kendisinin yürüteceğini
kabul etmekte, sözleşmenin üçüncü şahıs bir şahıs tarafından yürütülmesi esasını
kabul etmemektedir. Bkz. Günday, İdare Hukuku, 2004, s. 310. Kanımızca, im-
tiyaz sözleşmesine el konulması durumunda sözleşmenin yürütülmesinin İdare
tarafından üçüncü bir kişiye bırakılmasını engelleyici bir norm olmadığından ya-
zarın görüşüne tam olarak katılamamaktayız.
41
Forges, s. 83.
42
Forges, s. 83.