

TBB Dergisi 2016 (125)
Hasan DURSUN
113
olarak çıkartması gereken kanunda imtiyaz sözleşmelerini idari söz-
leşme olarak nitelendirmesi ve sözleşmeden doğan uyuşmazlıklarda
idari yargıyı görevli kılması uygun olur.
III. İmtiyaz Şartlaşma ve Sözleşmelerinin Geniş Boyutlu Bir
Şekilde Tahkime Tabi Tutulması ve Tahkimle İlgili 4501 sayılı
ve 4686 sayılı Kanunlarda Önemli Ölçüde Hatalar Yapılması
Anayasa’nın 125. maddesinin 1. fıkrasında, Ağustos 1999 yılın-
da yapılan değişikle; kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve
sözleşmelerinde bunlardan doğan uyuşmazlıkların milli veya millet-
lerarası tahkim yoluyla çözümlenmesinin öngörülebileceği,
58
millet-
lerarası tahkime ancak yabancılık unsuru taşıyan uyuşmazlıklar için
gidilebileceği ifade edilmiştir.
İmtiyaz sözleşme ve şartnamelerinden doğan uyuşmazlıkların
tahkim yoluyla çözümlenmesine olanak tanıyan bu anayasa değişikli-
ği isabetli olmamıştır. Gerçekten de Günday’ın belirttiği üzere, tahkim
bir özel hukuk kurumu olup yalnızca tarafların üzerinde serbestçe ta-
sarruf edebilecekleri ilişkilerden kaynaklanan uyuşmazlıklar, tahkim
yoluyla çözümlenebilir. Yazar, tahkim yolunda hakem veya hakemle-
rin böyle bir uyuşmazlığı çözümlerken tarafların karşılıklı çıkarlarını
uzlaştırma yoluna gideceğini, idari uyuşmazlık ve davaların ise taraf-
ların karşılıklı çıkarlarının uzlaştırılması yoluyla değil, nesnel hukuk
kuralları ve kamu yararının esas alınarak çözümleneceğini, imtiyaz
sözleşmesinin konusunun bir kamu hizmetinin özel bir kişi tarafından
yürütülmesi olduğunu, dolayısıyla, kamu hizmeti imtiyaz sözleşmele-
rinin kamu yararını gerçekleştirmek için yapılacağını ve kamu yararı-
nın, sözleşmenin taraflarının çıkarları ile özdeş olmadığını, tahkimde
esas olarak tarafların çıkarlarının gözetilerek bu çıkarlar arasında bir
uzlaştırmaya gidileceğinden, tarafların çıkarları ötesinde kamu yara-
rının gözetilmesinin pek düşünülemeyeceğini, bu nedenle kamu hiz-
meti imtiyaz sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıkların tahkim yoluyla
çözümlenmesinin kamu yararının gözetilmemesine yol açabileceğini
58
Anayasanın bu hükmünden yalnızca imtiyaz sözleşmeleri bakımından tahkime
gidilebileceği, başka tür idari sözleşmeler örneğin iltizam sözleşmesinden dolayı
(iltizam usulünün tanımı için bkz. Ulusoy, s. 38-39 dn. 47) tahkime gidilemeyeceği
açıkça ortaya çıkmaktadır.