

TBB Dergisi 2016 (125)
Hasan DURSUN
117
hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinin yabancılık
unsuru taşıyıp taşımadıklarına göre saptanacaktır. Bir başka deyişle,
4501 sayılı Kanun, uluslararası tahkimi, uyuşmazlığın kendisinden
doğduğu asıl sözleşmenin daha somut bir deyişle, istisna akdi, hizmet
akdi, satış akdi gibi sözleşmelerin yabancılık unsuru taşıması halinde
kararlaştırılabileceği belirtilmiştir. Buna karşın, Anayasa’nın 125. mad-
desinde, tahkim yazınında egemen olan görüşe uygun olarak, uyuş-
mazlığın kendisinden doğduğu asıl sözleşmenin değil, uyuşmazlığın
yabancılık unsuru taşıması, uluslararası tahkime başvurulabilmesi-
nin şartı olarak konulmuştur. Bu bağlamda “asıl sözleşme” (contracté
main) ile “uyuşmazlık” (désaccord) farklı kavramlardır. Daha açık bir
deyişle, bunlardan ilki bir maddi hukuk kavramı, ikincisi ise usul hu-
kuku ilişkileriyle ilgili bir husustur. Nitekim yollama yoluyla tahkimin
kararlaştırılmış olması halinde, bu sözleşmelerin tarafları bile farklılık
gösterir. Bunun gibi “asıl sözleşme” ile tahkim anlaşması da birbirin-
den bütünüyle farklı kategorilerde bulunmaktadır. Nitekim asıl söz-
leşmenin butlan ile geçersiz kılınması, tahkim anlaşmasının geçersiz
kılınmasını gerektirmemektedir. Bu çerçevede uluslararası tahkimin
kararlaştırılabileceği hallerin saptanmasına esas olan ölçüt bakımın-
dan 4501 sayılı Kanun açıkça Anayasa’ya aykırı düşmektedir.
64
- 4501 sayılı Kanun’un yukarıda belirtilen uluslararası tahkim
tanımı, uluslararası gelişmelere de aykırı düşmektedir. Gerçekten de
Uluslararası Ticaret Odası, uluslararası tahkimi “uluslararası nitelik-
teki iş ilişkilerinden doğan uyuşmazlıkların tahkim yolu ile çözüm-
lenmesi” olarak tanımlamıştır. Daha açık bir deyişle, bu odanın ya-
yımladığı “Uluslararası İş Uyuşmazlıklarına Uluslararası Çözüm”
(International Solution to International Business Disputes, ICC Arbit-
ration, Stockholm 1977, Publication No: 301) adlı raporunda uluslarara-
sı tahkimin ayrıntılı tanımı şu şekilde yapılmıştır: “Uyuşmazlık ulus-
lararası nitelikte olmalı ve bir iş ilişkisinden doğmalıdır. Tahkimin
64
Kalpsüz, s. 9. Bir yazar, 4501 sayılı Kanun’daki Anayasa’ya aykırılık savını gör-
mezlikten gelerek, yabancılık unsurunun oldukça geniş tanımlanmasının sakın-
calarını önlemek üzere, yabancılık unsurunun oluşması için imtiyaz sözleşmesi
imzalayan şirketteki yabancı ortak payının %50’yi geçmesi ve ayrıca, yabancı fi-
nansman koşulunun yabancılık unsurunun oluşması için tek başına yeterli olma-
masını salık vermektedir. Bkz. Z. Özbilgiç, Uluslararası Anlaşmalar Bakımından
Uluslararası Tahkim ve Yabancılık Unsuru in Uluslararası Tahkim ve Kamu Hiz-
meti, Liberte Yayınları, Ankara 2001, s. 81 vd.