

TBB Dergisi 2016 (125)
Hasan DURSUN
123
somut gereksinimlerine uygunluğu ile isabetliliği sağlanamamıştır.
72
Bu çerçevede öncelikle uluslararası tahkimi düzenleyen bir kanunun
çıkartılması, imtiyaz sözleşmeleri hakkında çıkartılması gereken ka-
nunda ise tahkim bakımından farklı ve özgün noktalar bakımından
düzenleme yapılması uygun olacaktır.
Ayrıca, Günday’ın isabetli olarak belirttiği üzere, tahkim yöntemi,
sınırlı bir şekilde, kamu hizmeti imtiyaz şartlaşma ve sözleşmesinin
mali hükümlerinden doğan uyuşmazlıkların çözümlenmesinde ya da
taraflarca sözleşmenin feshinin istenmesi halinde uygulama alanı bu-
labilir. Buna karşın, kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesinin İdarece tek
yanlı olarak feshedilmesi halinde, tek yanlı fesih işlemi sözleşmeden
ayrılabilir nitelikte ve tek yanlı bir işlem olduğundan bu işlemin iptali
istemiyle açılacak olan bir davanın görevli idari yargı merciinde kara-
ra bağlanması gerekir.
73
Aslında, tahkimin geniş kapsamlı tutulması işin doğasına aykırı-
dır. Zira imtiyaz sözleşmesinin uygulanmasının İdare tarafından bir-
çok tek yanlı işlemin tesis edilmesini de gerekli kılmakta ve idari yargı
dışında bir yargı yeri, söz konusu bireysel işlemleri iptal edemeyeceği
için tahkim yargılaması etkin bir yargılama olamayacak ve daha bü-
yük sorunlara yol açabilecektir. Gerçekten de hakemler yalnızca söz-
leşme hükümlerini yorumlayıp çıkan uyuşmazlıklarda hangi tarafın
haklı olduğuna karar verecek olup, haksız gördüğü tarafı tazminat
ödemekle yükümlü tutabilecek ancak sözleşmeye ilişkin olarak İdare
tarafından yapılan tek yanlı işlemleri iptal edemeyecektir. Yine ayrı-
labilir işlem kuramı gereğince örneğin İdarenin uyuşmazlığı tahkime
götürme kararı gibi İdarenin tek yanlı işlemleri ile örneğin üçüncü bir
kişinin sözleşmenin iptaline ilişkin olarak açtığı dava gibi imtiyaz söz-
leşmesine karşı üçüncü kişilerin açtıkları davalar idari yargıda görüle-
ceği için idari yargı tarafından verilecek bir iptal kararı oldukça büyük
sorunlara yol açabilecektir.
74
İmtiyaz sözleşmeleri konusunda çıkartılması gereken kanunda
tahkimin kapsamının oldukça dar tutulması amaca uygun olacaktır.
Ayrıca mevcut düzenlemelerde tahkimin geniş kapsamlı tutulması
72
Kalpsüz, s. 10.
73
Günday, İdare Hukuku, 2004, s. 317.
74
Bkz. Ulusoy, s. 156.