Previous Page  125 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 125 / 417 Next Page
Page Background

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır

124

yüzünden Anayasa’ya aykırı birtakım durumlar bulunmaktadır. Bu

konuya hemen aşağıda ayrıntılı bir şekilde temas edilecektir.

IV. İmtiyaz Şartlaşma ve Sözleşmelerinin Tahkime Tabi

Tutulmasını Öngören Düzenlemelerde Anayasaya

Aykırılıkların Bulunması

Yukarıda belirtildiği üzere 4686 sayılı Kanun’un koyduğu ölçüte

göre imtiyaz sözleşmesi ile ilgili yabancılık unsuru taşıyan bir uyuş-

mazlığı çözümleyen bir hakem kararı asliye hukuk mahkemesinde ip-

tal davasına konu olabilecek, MÖHUK anlamında yabancı bir hakem

kararı ise asliye hukuk mahkemesinde iptal davasına ve Yargıtay’da

temyiz incelemesine tabi olacaktır. Yine HMK anlamında milli hakem

kararı da tahkim yerindeki mahkemede iptal davasına konu olabile-

cek, iptal davası hakkında verilen kararlara karşı ise Yargıtay’da tem-

yiz yoluna başvurulabilecektir. Yine yukarıda anlatıldığı üzere 2575

sayılı Danıştay Kanunu’nun 24. maddesine göre, Danıştay ilk derece

mahkemesi olarak, tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile

ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari davaları

75

ka-

rara bağlamakla yükümlü kılınmıştır.

Bu hükümlerden anlaşılacağı üzere kamu hizmeti imtiyaz şartlaş-

ma ve sözleşmelerine tahkim koşulu konulmamış ise bu sözleşmeler-

den doğan uyuşmazlıklar ilk derece mahkemesi olarak Danıştay’da;

tahkim koşulu konulmuş ise hakem heyeti önünde çözümlenecek ve

gerek milli hakem kararlarının gerekse milletlerarası hakem kararla-

rının tenfiz mercii Yargıtay olacaktır. Aynı nitelikteki bir sözleşmede

tahkim koşulu bulunduğunda son sözü adli yargının, tahkim koşulu

konulmadığında ise son sözü idari yargının söylemesi açık bir çelişki

olduğu gibi bu çelişkiyi haklı kılacak herhangi bir neden de bulunma-

maktadır. Bu hükümler yoluyla “görev” gibi kamu düzeni ile ilgili bir

konu, sözleşmenin taraflarının iradesine göre belirlenmesine olanak

tanınmaktadır. Türkiye gibi idari rejimi, daha açık bir deyişle adli-

idari yargı ayrımını benimsemiş olan bir ülkede kamu hizmeti im-

75

İdari sözleşmeler bağlamında idari davalar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü

Kanunu’nun 2. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde; tahkim yolu öngörülen im-

tiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklar hariç, kamu hizmetle-

rinden birisinin yürütülmesi için yapılan her türlü idari sözleşmelerden dolayı

taraflar arasında çıkan uyuşmazlıklara ilişkin davalar şeklinde tanımlanmıştır.