

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır
126
çıkabilecek uyuşmazlıkları çözmek için kullanılan tahkim yoluyla,
sözleşmenin hukuka uygunluğunun idari yargıda denetlenmesinin
farklı şeyler olduğunu, sözleşmeye konulan hükümlerle (tahkim şar-
tı) sözleşmeye taraf olmayan kişilerin anayasal hak arama yollarının
ortadan kaldırılmasının olanaklı olmadığını, tahkim şartının ancak
sözleşmenin tarafları arasındaki uyuşmazlıklar için geçerli olabilece-
ğini belirtmektedir.
79
Bu çerçevede imtiyaz sözleşmeleri konusunda
çıkartılması gereken yeni kanunda söz konusu anayasal aykırılıkların
giderilmesi uygun olacaktır.
V. İmtiyaz Şartlaşma ve Sözleşmelerinin Kapsamının Dar
Tutulması
Yukarıda yapılan imtiyaz tanımından anlaşılacağı üzere bir kamu
hizmetinin kurulması veya işletilmesi, kısacası kamu hizmetlerinin
yürütülmesi, imtiyazın konusunu oluşturur. İmtiyaz sözleşmesi kamu
hizmetinin yürütülmesi yöntemlerinden birisi olsa da söz konusu hiz-
metin yürütülmesini özel bir kişiye devredilmesini konu alan sözleş-
melerin temel norm olarak imtiyaz sözleşmeleriyle sağlanması gerekir.
Ancak uygulamada bu esastan önemli ölçüde sapılmaktadır. Bu
sapmanın temel göstergelerinden en önemlisini enerji alanı oluştur-
maktadır. Yasa koyucu enerji kaynaklarının işletilmesi bakımından
imtiyaz sözleşmesi usulü yerine tek taraflı bir idari işlem olan ruh-
sat usulünü tercih etmiştir. Gerçekten de 4.6.1985 tarih ve 3213 sayılı
Maden Kanunu, belirli bir alanda maden arama faaliyetlerinde bulu-
nulabilmesi için “arama ruhsatı”, işletme faaliyetlerinin yürütülmesi
için “işletme ruhsatı”, bir madenin işletmeye alınabilmesi için “işletme
izni” belgelerinin alınmasını şart koşmuştur. 30.5.2013 tarih ve 6491
sayılı Türk Petrol Kanunu, petrol arama faaliyeti yapılması için “ara-
ma ruhsatı”, petrol üretim faaliyeti yapılması için “işletme ruhsatı”
belgelerinin alınmasını şart koşmuştur. 14.3.2013 tarih ve 6446 sayılı
Elektrik Piyasası Kanunu da yukarıda belirtildiği üzere 4. maddesinde
elektrik üretim, iletim, dağıtım, toptan satış, perakende satış, piyasa
işletim, ithalat ve ihracat faaliyetleri bakımından ruhsat usulünü ön-
görmüştür.
79
Karahanoğulları, s. 334.