

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır
132
lanan ulusal kamu hizmetleri” kavramına odaklanılmıştır. Karara
konu olan olayda kanun tarafından bir liste öngörülerek özelleştirile-
cek kamu hizmetleri saptanmıştır. Konsey, söz konusu kararında “ana-
yasal değerdeki ilke ve kurallardan kaynaklanan belirli ulusal kamu
hizmetleri” ve “varlığı ve işleyişi Anayasa tarafından zorunlu kılınan
kamu hizmetleri”nin devletin egemenliğinden çıkarılarak özel kesi-
me devredilemeyeceği, bir başka deyişle, anayasal ilke ve kurallardan
kaynaklanan kamu hizmetlerinin, anayasa değişikliği yapılmadan
yürütülmesinin özel kesime bırakılmayacağı ifade edilmiştir. Konsey,
koyduğu ilkeleri somut olay temelinde inceleyerek özelleştirmeyle il-
gili söz konusu kanunda bu tür bir kamu hizmetinin bulunmadığı so-
nucuna varmıştır.
90
Fransız Anayasa Konseyi’nin söz konusu kararında anayasal
kamu hizmetleri kategorisi yaratılmış olmakla birlikte, bunun kap-
samına nelerin girdiği saptanmamıştır. Fransa’da, bundan da öte, ne
mevzuatta ne de mahkeme içtihatlarında nelerin anayasal kamu hiz-
meti olduğuna ilişkin bir saptama bulunmaktadır. Bununla birlikte
Konseyin bu kararından nelerin anayasal kamu hizmeti olmadığına
ilişkin bir çıkarımda bulunmak olanaklıdır. Gerçekten de inceleme ko-
nusu kanunun listesinde çoğu bankacılık ve sigortacılık sektöründe
faaliyet gösteren 65 kuruluşun gördüğü hizmetlerin anayasal kamu
hizmeti olmadığı sonucuna ulaşmıştır. Bu karardan genel sınai veya
ticari kamu hizmetlerinin kapsam dışında olduğuna, anayasal kamu
hizmetlerinin kural olarak idari kamu hizmetleriyle ilgili olduğu so-
nucuna ulaşmak olanaklıdır.
91
Fransız öğretisinde ise anayasal kamu hizmetlerinin, ulusal ege-
menliğin kullanıldığı kamu hizmetleri ve Anayasa’daki ekonomik ve
sosyal hakları kapsayan isteme hakları olmak üzere iki kaynağının
bulunduğu esası kabul edilmektedir. Bu bağlamda ulusal savunma,
dış ilişkiler, iç güvenlik gibi devletin ulusal egemenlik yetkisini kul-
lanma aracı olan kamu hizmetlerinin birincisinin kapsamında oldu-
ğu, bunların dışındakilerin ise ikincisinin kapsamında olduğu görüşü
telikte düzenlemelerde temelini bulan kamu hizmeti, 7.1.1988 tarih ve 232 sayılı
kararında ise “Anayasa tarafından gerekli kılınan kamu hizmeti” kavramı üzerine
odaklanılmıştır. Bkz. Karahanoğulları, s. 264.
90
Bkz. Karahanoğulları, s. 264-265.
91
Bkz. Karahanoğulları, s. 265.