

TBB Dergisi 2016 (125)
Hasan DURSUN
131
şebbüsleri ve diğer kamu tüzelkişileri tarafından yürütülen yatırım
ve hizmetlerden hangilerinin özel hukuk sözleşmeleriyle gerçek veya
tüzelkişilere yaptırabileceği veya devredebileceğinin kanunla belirle-
neceği ifade edilmiştir.
Burada hemen şu hususu belirtmek gerekir ki Anayasa’nın 47.
maddesinin 4. fıkrası imtiyaz sözleşmelerinin özel hukuk kapsamın-
dan çıkartılmasına ve dolayısıyla söz konusu sözleşmeden kaynak-
lanan uyuşmazlıkların idari yargı tarafından çözümlenmesine engel
oluşturmamaktadır. Aslında Anayasa’nın bu hükmü çerçevesinde
tüm kamu hizmetlerinin özel hukuk rejimine tabi tutulması olanaklı
değildir. Ulusoy’un isabetli olarak belirttiği üzere Anayasa’nın söz ko-
nusu hükmü kamu hizmetlerinin özel hukuk rejimine tabi tutulması
bakımından bir sınır getirmiştir. Yazar, İdare “tarafından yürütülen
yatırım ve hizmetlerden hangilerinin” özel hukuk rejimine tabi tutu-
lacağını yasa koyucunun belirleyeceğinin hüküm altına alınması, bu
faaliyetlerden en azından bir bölümünün bu rejim dışında, daha açık
bir deyişle, kamu hukuku rejiminde gördürüleceği anlamını taşıyaca-
ğını belirtmiştir.
88
Dikkat edileceği üzere Anayasa’nın bu hükmünde
bazı kamu hizmetlerinin özel hukuk rejimine tabi tutulabilmesi bakı-
mından kanun koyucuya takdir yetkisi verilmiştir. Kamu hizmetleri-
nin bütünüyle özel hukuk rejiminden çıkartılması, kanun koyucunun
takdir yetkisi çerçevesinde kalacağından Anayasa’nın söz konusu fık-
rasına aykırı bir durumun olmadığını düşünmekteyiz.
VI. Anayasanın Zorunlu Olarak Kamu Hukuku Rejimine Tabi
Tuttuğu Asgari bir Kamu Hizmeti Alanının Gösterilmesinin
Gerekliliği
Türk pozitif hukukunda özel kesime devredilemeyecek nitelikte
anayasal kamu hizmetleri kategorisi açık bir şekilde belirlenmemiştir.
Bu sorun Fransa’da da yoğun bir tartışmaya yol açmış ve gerek yargı
içtihatları gerekse öğreti anayasal kamu hizmetleri konusunda incele-
meye girişmiştir.
Fransız Anayasa Konseyi’nin 25-26.6.1986 tarih ve 207 sayılı
kararında,
89
“gerekliliği anayasal değerde ilke ve kurallardan kaynak-
88
Ulusoy, s. 49.
89
Fransız Anayasa Konseyi’nin 18.9.1986 tarih ve 217 sayılı kararında “anayasal ni-