

TBB Dergisi 2016 (125)
Ahmet M. GÜNEŞ
317
maddesi, bir bakıma Avrupa Birliği için üye devletlerin karşılaması
gereken bir asgari standardı ortaya koymaktadır. Bu standart, aynı za-
manda üye devletlerin Avrupa Birliği konusunda vardıkları bir temel
uzlaşıyı yansıtmaktadır. ABA’nın 2. maddesinde öngörülen değerlerin
asgari standart niteliğinde olması, üye devletlerin anayasalarında bu
değerlere aykırı olmamak koşuluyla istediği her değeri benimseyebi-
leceği gibi bir sonuç da ortaya çıkarmaktadır. 2. maddede öngörülen
değerlerin tüm üye devletlerde ortak oluşu ise, Avrupa Birliği’ni ho-
mojen devletleri bünyesinde barındıran bir devletler topluluğu haline
getirmektedir. Bununla birlikte, homojenliğin tek tip olma anlamına
gelmediğini gözden kaçırmamalıyız. Homojenlik, üye devletlerin tek
tip olmasından ziyade uyumlu bir benzerlik göstermesini gerekli kıl-
maktadır. Dolayısıyla, üye devletlerin 2. maddede belirtilen değerle-
rin özüne aykırılık oluşturmayacak ulusal özgünlüklerini koruması
mümkündür. ABA’nın 2. maddesinde yer alan değerlerin soyut oluşu
da, bu değerlerin içeriklerinin ortaya konmasında belli bir esnekliği
mümkün kılmaktadır.
Dikkat çekilmesi gereken diğer bir nokta, ABA’nın 2. maddesinde
Avrupa Birliği’nin esas aldığı değerler ortaya konarken antroposentrik
yani insan merkezli bir yaklaşımın esas alındığıdır. İnsan onurunun
korunmasının ABA’nın 2. maddesinde sayılan değerler arasında en
önde yer alması da bu durumu tasdik etmektedir. Bu bağlamda ön-
celikle, insan onurunun kurucu antlaşmalarda yer alan diğer değer
ve hakların da dayandığı temeli oluşturduğu belirtilmelidir.
18
Nitekim
Temel Haklar Şartı’nda da benzer bir yaklaşımın benimsenerek insan
onurunun en üst değer olarak ele alındığı görülmektedir. İnsan onu-
runa verilen öncelik Avrupa Birliği’nin esas aldığı değerler sisteminde
hümanizmi merkez alan aydınlanma felsefesini benimsediğini göster-
mektedir. Avrupa Birliği, insanı yaşamın merkezine almakla ortaçağın
teosentrik anlayışını terk ederek bunun yerine antik çağ ve yeniçağda
egemen olan insan varlığını ve sevgisini en yüce ideal ve amaç sayan
hümanizm düşüncesini esas aldığını ortaya koymuştur. Avrupa’da
hümanizm düşüncesi, ortaçağda kiliseye karşı yürütülen mücadele
sonucunda egemen olmuştur. Öte yandan, ABA’nın 2. maddesinde
18
Bu konuda ayrıca bkz. Frenz, Europarecht-6, s. 557; Calliess/Ruffert, EUV Art. 2,
N. 9.