

Avrupa Birliği’nin Temel Değerleri Üzerine
322
gürlüklerini gerçekleştirebilecekleri güvenli bir alan sunmaktadır.
33
Ancak hukuk devletlerinde, özgürlük kamusal makamlara bireyleri
dış tehditlere karşı koruma konusunda da bir yükümlülük yüklemek-
tedir.
34
5.3. Demokrasi
Demokrasi, Avrupa Birliği’nin ABA’nın 2. maddesi uyarınca da-
yandığı diğer bir değerdir. Demokrasi, Yunanca halk anlamına gelen
demos
ve iktidar anlamına gelen
kratein
sözcüklerinin bir araya gelme-
siyle oluşturulmuş ve halkın iktidarı anlamına gelmektedir.
35
“Halkın,
halk tarafından, halk için yöneti
mi” Abraham Lincoln’a ait demokrasiye
ilişkin meşhur tanımlardandır. Bir yönetim biçimi olarak demokrasi,
iktidarın halkın iradesine dayandığı ve yönetenlerin halka karşı so-
rumlu olduğu siyasal bir rejimi tanımlamaktadır. Bununla birlikte,
demokrasinin çok boyutlu bir kavram olduğunu gözden kaçırmamak
gerekir. Bu noktada, siyasal bir sistemin demokrasi olarak adlandırı-
labilmesi için asgari nitelikte birtakım şartları karşılaması gerektiği
ifade edilmelidir. Öncelikle belirtmek gerekir ki, demokrasilerde hal-
kın iradesi egemenliğin asıl kaynağını oluşturmaktadır. Bu durum,
egemenliği kullanacak kişilerin düzenli periyotlarla gerçekleştirilen
serbest seçimlerle halk tarafından seçilmesini gerekli kılmaktadır.
Demokratik rejimlerde yöneticilerin belirleneceği serbest seçimle-
rin genel, eşit ve gizli oy ilkelerinin esas alınarak gerçekleştirilmesi
gerekir. Demokrasilerde ayrıca birden çok siyasi partinin varlığı şart
olup muhalefetin iktidar olma şansı da mevcut olmalıdır. Temel hak
ve hürriyetlerin güvence altına alınması, güçler ayrılığının ilkesinin
benimsenmesi ve hukukun üstünlüğünün esas alınması demokra-
sinin vazgeçilmez nitelikteki diğer şartlarıdır.
36
Tüm bu açıklamalar
ışığında, askeri, sivil, teokratik veya sınıfsal nitelikteki diktatörlükler-
le idare edilen, serbest ve düzenli seçimlerin olmadığı, yalnızca bir
partiye siyasi faaliyetlerde bulunma olanağının tanındığı, bireylerin
temel hak ve hürriyetlerin teminat altına alınmadığı ve hukukun üs-
33
Sandfort, s. 11.
34
Prümm, s. 39.
35
Demokrasi konusunda genel olarak bkz. Hans Vorländer, Demokratie: Geschich-
te, Formen, Theorien, 2. Auflage, München 2009, s. 13 vd.
36
Calliess/Ruffert, EUV Art. 2, N. 21; Prümm, s. 40.