

TBB Dergisi 2016 (125)
Ahmet M. GÜNEŞ
325
ayrımcılık yasağını düzenleyen 14. maddesi de aynı şekilde eşitlik il-
kesi ile ilgilidir. Diğer yandan, ABA’nın 2. maddesinin 2. cümlesinde
ayrımcılık yapmama ve kadın-erkek eşitliğinin üye devletlerin top-
lumlarının karakteristik özelliklerinden olduğunun belirtilmesinin de
eşitlik ilkesini güçlendirici nitelikte olduğu açıktır.
Avrupa Birliği düzeyinde eşitlik, bireyler düzeyinde ayrımcılık
yapılmaması konusunda bir direktif içermenin yanında üye devletlere
ilişkin bir boyuta da sahiptir. Bu bağlamda, ABA’nın 2. maddesinde
düzenleniş biçimiyle eşitliğin üye devletlerin de eşitliğini öngördüğü
ifade edilmelidir.
43
Bu bakımdan, eşitlik Avrupa Birliği düzeyinde bi-
reylerin yanı sıra üye devletlerin de eşit muamele görmesini gerektir-
mektedir. Üye devletlerin eşitliği, üye devletlerin kendi aralarında ve
Avrupa Birliği ile olan ilişkilerinde eşit olmalarını gerekli kılmakta-
dır.
44
Kendi aralarındaki eşitlik, üye devletlerin birbiriyle olan ilişkile-
rinin karşılıklı saygı ilkesi üzerinden yürütülmesini zorunlu kılmak-
tadır. Bu noktada, uluslararası hukuktan aşina olduğumuz devletlerin
eşit egemenliği ilkesinin üye devletlerin kendi aralarındaki ilişkilere
de yön vereceği belirtilmelidir.
45
Buna karşın, üye devletlerin Avrupa
Birliği ile olan ilişkilerinde her zaman için üye devletlerin eşitliği ilke-
sine riayet edildiğinden söz etmek mümkün değildir. Özellikle Avru-
pa Birliği’nin organlarında temsil ve Avrupa Birliği düzeyinde alınan
kararlara katılım konusunda bazı hallerde üye devletlerin eşitliği il-
kesinden sapıldığı göze çarpmaktadır. Organlarda temsil ve kararla-
ra katılım konusunda üye devletler bakımından öngörülen farklılık-
lar ise, genellikle üye devletlerin nüfusu, ekonomik gücü, siyasi gücü
ve kıdemi esas alınarak belirlenmiştir. Örneğin yasama ve yürütme
konularında önemli yetkilere sahip bir organ olan Konsey’de her üye
devlet tek bir oya sahip olmakla birlikte bu oyların ağırlığı farklıdır.
Benzer şekilde, özellikle yasama konusunda önemli yetkilere sahip
olan Avrupa Parlamentosu’nda üye devletlerin sahip olduğu sandalye
sayısı 93 ve 6 rakamları arasında farklılık göstermektedir.
43
Frenz, Europarecht-6, s. 562; Grabitz/Hilf/Nettesheim, EUV Art. 2, N. 33; Sand-
fort, s. 13; Calliess/Ruffert, EUV Art. 2, N. 24.
44
Grabitz/Hilf/Nettesheim, EUV Art. 2, N. 33.
45
Grabitz/Hilf/Nettesheim, EUV Art. 2, N. 33.