

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Kararlarının Denetiminde Kanun Yolu Sorunu
68
cezanın tür ve miktar olarak HAGB kapsamında kalıp kalmadığının
(2 yıl ve altında hapis cezasına hükmedilip hükmedilmediği) incele-
nebileceği belirtilmekte, hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına
ilişkin hukuka aykırılık yönünden yapılacak itiraz denetiminin, hük-
molunan hapis cezasının ertelenmesi veya kısa süreli olması halinde
seçenek yaptırımlara çevrilmesi yasağına uyulup uyulmadığı (f. 7), de-
neme süresinin yasaya uygun tayin edilip edilmediği ve denetim sü-
resi içinde yüklenecek denetimli serbestlik tedbirinin ve yükümlülük
süresinin yasaya uygun olup olmadığı (f.8) hususlarını içerebileceği
vurgulanmaktadır.
Mahkûmiyet hükmünün temelini oluşturan suçun unsurlarının
oluşup oluşmadığının, suçun niteliğinin, hükmedilen cezanın tür veya
miktarını değiştirerek HAGB kararı verilmesini engelleyecek vasıfta
bulunup bulunmadığının, hâkimin takdir yetkisinin yasaya uygun
kullanılıp kullanılmadığı, cezanın doğru bir biçimde saptanıp saptan-
madığı gibi hususların temyiz kanun yolu ile incelenmesinin gerek-
tiği, HAGB kararı verilmesini müteakip, denetim süresi içinde veya
sonunda CMK’nın 231. maddesinin 10 ve 11. fıkralarında belirtilen
koşulların gerçekleşmesi durumuna göre hükmün açıklanması veya
yeni bir mahkûmiyet hükmü kurulması ya da düşme kararı verilme-
si halinde, bu kararların hüküm niteliğinde olması nedeniyle temyize
tabi olacağı belirtilmektedir.
Yargıtay, itiraz edilmeksizin kesinleşen HAGB kararları hakkında
kanun yararına bozma istemlerine ilişkin olarak ise; henüz hukuken
varlık kazanmamış hükümdeki hukuka aykırılıkların olağan kanun
yolu denetim süreci sonlanmadan, olağanüstü bir kanun yolu dene-
timi olan
“kanun yararına bozma”
kanun yolu ile denetlenebileceğini
kabul etmenin, kanun yollarına hâkim olan temel ilkelere aykırılık
oluşturacağını, her iki kanun yolunun gerek başvuru koşulları, gerek-
se sonuçlarındaki farklılıklar ile konuluş nedenleri
(ratio legis)
dikkate
alındığında, ileride telafisi mümkün olmayan sorunlara da yol aça-
bileceğini belirtmekte, bu nedenle HAGB kararına itiraz aşamasında
kanun yararına bozma kanun yolu ile incelemenin de mümkün olma-
dığına vurgu yapmaktadır.
34
34
YCGK, 22.5.2012, E.2011/8-498, K.2012/201; YCGK, 26.9.1010, E.2010/11-70,
K.2010/159 (UYAP); Yener Ünver/Hakan Hakeri, Ankara, 2012, s.762.