

TBB Dergisi 2016 (127)
Kahan Onur ARSLAN
231
Örneğin, Anayasa’nın 73. maddesinde yer alan “herkes” ifadesi,
vergi adaletinin birinci unsuru olan genellik ilkesini işaret etmekte-
dir. 73. madde aynı zamanda vergi yükünü “mali güce göre” diyerek
sınırlandırmış ve böylece vergi adaletinin ikinci unsurunu da kapsa-
mış olmaktadır.
17
Öyle ki, Anayasa’nın 73. maddesinde düzenlenen bu
temel vergilendirme ilkeleri bir bakıma hukuk devleti ve sosyal devlet
ilkelerinin de somutlaştırılmış ifadeleridir denilebilir.
II. VERGİLENDİRME YETKİSİNİN MEŞRULUK KAYNAĞI
OLARAK KAMU YARARI KAVRAMI
Günümüzde kamusal eylem ve işlemlerin birincil amacı olarak
kabul edilen “kamu yararı” kavramının tarihsel altyapısı “ortak iyi”
kavramı üzerine kurulmuştur. “Ortak iyi” kavramı, Antik Yunan’da
bulunan Site devletlerinden Roma’ya ve Ortaçağ’a aktarılmış ve 1789
öncesi monarşileri beslemiştir. “Ortak iyi” sanayi ve ticaret toplumuna
geçiş öncesinde özellikle Avrupa toplumlarının siyasi tarihinin ortak
kavramı haline gelmiştir.
18
“Ortak iyi” anlayışının temelinde toplumsal yararın, bireysel yarar-
ların toplamından oluştuğu düşüncesi yatar. Öyle ki “ortak iyi” düşün-
cesine göre, bireyin de toplumun da niteliği ve özü aynıdır ve bu sebeple
birine aykırı olan ötekine de aykırıdır. Toplum bireylerden oluştuğuna
ve devlet de toplumun iktidarı olduğuna göre; birey, toplum ve devlet
aynı yönü izler. Öyleyse ortak iyi, toplumun yararından başka bir şey
değildir. Örneğin, Akıllıoğlu’nun da ifade ettiği üzere, İlk Çağ’da Çiçe-
ro, kamu hukuku ile özel hukukun ortak kavramının “toplum yararı”
olduğunu savunurken ya da Orta Çağ’da Aquino’lu Thomas, toplum
iyiliğinin birey ve toplumun ortak amacı olduğunu, ikisinin bir bütün
oluşturduğunu savunurken bu fikri desteklemekteydiler.
19
Bu düşüncenin de etkisiyle, siyasal yaşamda, bir siyasal toplu-
luğun mensupları arasında, ortaya çıkarma yükümlülüğünün yöne-
tenlere ait olduğu ön kabulü üzerine kurulan, bir “ortak iyi”nin var
olduğu yolunda güçlü bir gelenek yerleşmiş bulunmaktadır. Ancak
17
Kumrulu, s. 156.
18
Osman Saraç, “Kamu Yararı Kavramı”,
Maliye Dergisi
, , Ocak-Nisan 2002, Sayı:
139, s. 1.
19
Tekin Akıllıoğlu, “Kamu Yararı Kavramı Üzerine Düşünceler”,
İdare Hukuku ve
İlimleri Dergisi
, 1988, Cilt: 9, Sayı: 1-3, s. 16.