Previous Page  234 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 234 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Kahan Onur ARSLAN

233

siyasal iradenin topluma bakış açısı, kamu yararının şekillenmesini de

beraberinde getirmektedir. Bu nedenle kamu yararı öncelikli olarak si-

yasal irade tarafından tanımlanmalıdır. Ayrıca, kamu yararının belir-

lenmesi açısından yargı kararları da önem arz eden bir diğer kaynak

olmaktadır. Çünkü kamu yararı, yargının karar verirken göz önünde

tuttuğu temel ilkelerden biridir.

24

Ancak elbette yargı mercileri kamu

yararı kavramına başvururlarken olabildiğince hassas ve dikkatli dav-

ranmalıdırlar. Aksi halde mahkemeler salt hukukilik değil aynı zaman-

da yerindelik denetimi de yapan bir kurumlar haline dönüşebilirler.

25

Belki de bu sebeple, yani; kamu yararı kavramının belirsizliği hem

siyasal iradeye hem de yargıya büyük ölçüde hareket serbestisi tanı-

dığından, yasama organı ve yargı mercileri kamu yararına ilişkin net

bir tanım yapmaktan kaçınmaktadırlar. Anayasa Mahkemesi de kamu

yararının dinamik ve çok işlevli bir kavram olduğunu kabul etmek-

te ve kamu yararının ancak somut olaylara göre yorumlanabileceğini

vurgulamaktadır.

26

Öyle ki, bir kararında belli bir dönemde mevcut

bulunan kamu yararının, değişebileceği ve hatta zamanla ortadan kal-

kabileceği yönünde de görüş belirtmiştir.

27

Bu bakımdan kamu yararı

kavramının gerçekte hukuki olmaktan çok siyasi ve ideolojik bir niteli-

ği olduğu söylenebilir. Çünkü kamu yararı, siyasi iktidarı kullananla-

rın dünya görüşüne göre farklı bir anlama bürünebilmektedir.

28

Anlaşıldığı üzere, kamu yararı kavramının yasal bir tanımı ol-

madığı gibi, tanımlanması ve formüle edilmesi de kolay değildir. Çok

işlevli ve çok boyutlu bir kavram olan kamu yararının sınırlarının çizi-

lerek tanımlanması ve ona belli bir anlam yüklenmeye çalışılması da

kavram ile sağlanmak istenen amacı gerçekleştirmede sorunlar yara-

tacağı gibi idarenin faaliyetlerini sınırlandırabilme ihtimali açısından

da tehlike arz etmektedir.

Geniş anlamıyla devletin kamu gücüne dayanarak elde ettiği tüm

gelirleri içermek üzere kullanılan vergi hukuku bakımından da, kamu

24

Esra Dik, Kamu Yararı, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yö-

netimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Mersin, 2006, s. 5.

25

Ergun Özbudun, Anayasa Hukuku, Yetkin Yay. , Ankara, 2010, s. 417.

26

Dik, s. 5.

27

Esas Sayısı: 1972/14, Karar Sayısı:1972/34, Karar Tarihi: 22.06.1972,

Anayasa Mah-

kemesi Kararlar Dergisi

, Sayı: 10, s. 478-494.

28

Özbudun, s. 417.