

TBB Dergisi 2016 (127)
Deniz AKÇAY
405
3. Perinçek Başvurusunun Esası: İfade Özgürlüğünün
Sınırlandırılmasında Uyulması Gereken Parametreler
AİHS’nin ifade özgürlüğüne ilişkin 10. maddesine uygulanabilecek
sınırlamalar maddenin ikinci paragrafında ayrıntılı biçimde sıralanmış
olduğu gibi, AİHM içtihatları da bu kıstasların ne şekilde uygulanması
gerektiği konusunda önemli açıklayıcı yorumlar getirmiştir.
10. maddenin ikinci fıkrasına göre:
“...
Görev ve sorumluluklar da yükleyen bu özgürlüklerin kullanılması,
yasayla öngörülen ve demokratik bir toplumda ulusal güvenliğin, toprak bü-
tünlüğünün veya kamu güvenliğinin korunması, kamu düzeninin sağlanması
ve suç işlenmesinin önlenmesi, sağlığın veya ahlâkın, başkalarının şöhret ve
haklarının korunması, gizli bilgilerin yayılmasının
önlenmesi veya yargı er-
kinin yetki ve
tarafsızlığının
güvence altına alınması için gerekli olan bazı
formaliteler, koşullar, sınırlamalar veya yaptırımlara tabi tutulabilir
.”
Yerleşik AİHM içtihatlarının geliştirdiği inceleme şemasına göre,
ifade özgürlüğüne yapılan bir müdahalenin AİHS’nin 10. maddesinin
ikinci fıkrasındaki üç genel kriterin tamamına uygun olup olmadığı-
nın incelenmesi gerekmektedir: a) Müdahalenin kanunla öngörülmüş
olması (
prévue par la loi/prescribed by law),
b) Müdahalenin maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen amaçlardan birine ya da birkaçına uygun
olması, b) Müdahalenin demokratik bir toplum için gerekli olması. Bu
üç parametre
Perinçek
kararında büyük bir titizlikle ve özellikle, çok
sayıda alt parametreler de dikkate alınarak “eksiksiz” tanımlanabile-
cek derecede irdelenmiştir.
a)
Müdahalenin Yasa ile Öngörülmüş Olması
Başvuranın ifade özgürlüğüne yapılan müdahale sonucunda
mahkûm edilmiş olması, ilk bakışta, İCK’nın mükerrer 261. madde-
sinin 4. fıkrasına dayanması bakımından müdahalenin yasallığı açık
olmakla birlikte, AİHM içtihadına göre, ifade özgürlüğüne getirilen
sınırlamanın şekli bakımdan yasaya dayanması yeterli olmayabilir:
Yasaya uygunluk kıstası, ayrıca, ulusal düzenlemenin, olayın cereyan
biçimi çerçevesinde doğurabileceği sonuçların önceden tahmin edile-
bilmesini de gerektirmektedir .
25
25
Perinçek, par. 131 ; Sunday Times v. United Kingdom (no.1), judgment of 26 April
1979, par. 48-49.