

AİHM’İn Perinçek Kararı: “Soykırım İnkârı”/İfade Özgürlüğü İkileminin Aşılabilirliği
406
Bu kriterle ilgili olarak, müdahil Türk Hükûmeti, İsviçre mahke-
melerinin soykırım anlayışlarının aslında 1915 olaylarının soykırım
oluşturup oluşturmadığı konusundaki bir değerlendirmesinin sonucu
değil, İsviçre toplumundaki bu konuda oluşan bir kanaate dayandığı
argümanını işlemiştir.
26
AİHMbu konuda, başvuranın, özellikle İsviçre Ulusal Konseyi’nin
(
Conseil national
) daha önce 1915 olaylarını soykırım olarak tanımış ol-
duğunu da dikkate alarak, ifadelerinin İCK’nın 261/4. maddesindeki
hüküm gereğince cezai sorumluluğuna yol açabileceğini öngörmüş
olmasının beklenebileceği varsayımıyla, kanunilik koşuluna uyulmuş
olduğunu kabul etmiştir.
27
Alman Yargıç Nussberger ise, karara eklenen kısmen karşı kısmen
açıklayıcı görüşünde, AİHS’nin ihlâl edildiği yolunda oy kullanmış
olduğunu vurguladıktan sonra, İCK’nın 261/4. maddesinin kaleme
alış şeklinin İsviçre mahkemelerinin hangi olayların soykırım sayılıp
sayılamayacağı konusunda yetkili olup olmadığının açık olmadığı-
nı savunmuştur. Yargıca göre, bu eksiklik nedeniyle bir uluslararası
mahkemenin kararı ya da ulusal ve uluslararası planda bilimsel veya
siyasal bakımdan oluşan bir görüş birliğine dayanacak durumda ol-
mayan İsviçre Federal Mahkemesi, tarihsel nitelikte genel bir “
consen-
sus
” gerekçesine atıfta bulunmakla yetinmek zorunda kalmıştır. Bu
şekilde Alman yargıç, sözkonusu İCK maddesinin cezai nitelikte bir
yaptırımı haklı gösterip gösteremeyeceği soru ve hatta kuşkusunu da
gündeme getirmiştir.
28
b) Müdahalenin Sözleşme’de Belirtilen Meşru Bir Amaca
Uygun Olması
AİHM, ifade özgürlüğüne getirilebilecek sınırlamanın meşru bir
amaca dayanıp dayanmadığını, AİHS’nin 10/2. maddesinde sayılan
meşru amaçlardan İsviçre Hükûmeti’nin savunmasında üzerinde dur-
duğu kamu düzeninin korunması ve başkalarının şöhret ve hakları-
nın korunması kıstasları açısından incelemiştir.
29
26
Perinçek, par. 129.
27
Perinçek, par. 138.
28
Perinçek, Opinion partiellement concordante et partiellement dissidente de la
juge Nussberger, s. 125.
29
Perinçek, par.143.