Previous Page  409 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 409 / 437 Next Page
Page Background

AİHM’İn Perinçek Kararı: “Soykırım İnkârı”/İfade Özgürlüğü İkileminin Aşılabilirliği

408

4. Müdahalenin Demokratik Toplum Açısından Gerekli

Olması

İfade özgürlüğüne getirilecek sınırlamaların demokratik toplum

değer ve ilkelerinin korunması açısından gerekli olması kıstası, ka-

rarda ayrıntlı biçimde irdelenmiştir. Bu bölümün “giriş”inde, AİHM,

ifade özgürlüğüne getirilecek sınırlamaların dar biçimde yorumlan-

ması gerektiği, AİHM’in ulusal makamların yetki alanına müdahale

etme gibi bir görevinin bulunmadığına işaret edilmiş, yetkisinin, ulu-

sal makamlarca yapılan müdahalenin zorlayıcı bir toplumsal gereksi-

nim (

besoin

social impérieux/pressing social need

) gerekçesiyle izah edilip

edilemeyeceğini, güdülen meşru amaçla orantılı olup olmadığını ve

dâvalı hükûmetin, bu çerçevede ileri sürdüğü gerekçelerin uygun ve

yeterli olup olmadığını denetlemekten ibaret olduğu belirtilmiş, ayrıca

devletin siyasal söylemi sınırlandırabilme marjının daha dar olduğu

vurgulanmıştır.

33

Bu “uyarılardan” sonra, Büyük Daire, İsviçre’nin ulusal yargı

makamlarının, İCK’daki hükmün uygulanmasında, AİHS’nin ifade

özgürlüğüne ilişkin 10. maddesi ile kişinin özel yaşamı ve ailesinin

korunması hakkına ilişkin AİHS’nin 8. maddesi arasında dengeli bir

yaklaşım izleyip izlemediğinin araştırılması kapsamında, a) İfadele-

rin niteliği, b) İfadelerin kullanıldığı ortam (

contexte/context

), c) Zaman

faktörü, d) Yüksek Akit Taraflar arasında 1915 olaylarının soykırım

olarak tanımlanması konusunda bir “

consensus

” oluşup oluşmadığı e)

İsviçre’nin uluslararası yükümlülükleri nedeniyle soykırım inkârına

yaptırım uygulama yükümlülüğünün bulunup bulunmadığı f) Uygu-

lanan cezanın ağırlığı, parametrelerini ayrı ayrı irdelemiştir.

a) İfadelerin Niteliği

Mahkeme’ye göre, başvuranın aleni toplantılarda, kitap, gazete ya

da televizyon programlarında tarihsel olaylar hakkında kullandığı ifa-

deler, toplumu ilgilendiren konular olarak kabul edilmelidir.

34

Başvu-

ranın ifadeleri tarihsel ve hukuksal içerikte olmakla birlikte, aleni bir

toplantı sırasında açıklanmış olması, başvuranın tarihçi veya hukukçu

olarak değil, bir siyaset adamı olarak hareket etmiş olduğunu göster-

33

Perinçek, par.196,197.

34

Perinçek, par. 230.