Previous Page  327 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 327 / 405 Next Page
Page Background

326

Ayrılıkçı Hareketlerin Ulusal Kurtuluş Hareketi Statüsü Kazanması: Hukuki ve Siyasi Boyutlar

Maddenin yorumunda, devletin asi olarak tanıdığı ancak isyanı

bastırmada başarısız olduğu durumlarda, asilerin verdiği zararların

devlete yüklenemeyeceği ifade edilmiştir.

11

Dolayısıyla devlet, başarıya

ulaşmayan isyan hareketlerinin doğurduğu haksız fiillerin uluslarara-

sı sorumluluğundan kurtulmak amacıyla kapsamını kendi belirleye-

ceği “asi” statüsü tanıyabilmektedir. Üçüncü devletler de, asilere bazı

hak ve imtiyazlar tanıyabilmektedirler. Asi statüsünü tanıyan üçüncü

devletler,

de jure

hükümete yardım edip etmemekte serbesttirler an-

cak asilere yardım etmeme yükümlülüğü altındadırlar.

12

Bourquin, asi

statüsünün tanınmasının isyancıları uluslararası hukuk kişisi haline

getireceğini

13

ifade etmiş olsa da, Taşdemir’e göre, asilik statüsünün

tanınması belli uluslararası hakları- bu haklar, açık denizde “gemilere

ziyaret hakkı”, “denizde gemilere el koyma hakkı” ve “limanları ablu-

kaya alma hakkı”nı tanımaya kadar varmayacaktır.- ve yükümlülükle-

ri doğurmasına rağmen, asilere resmi bir statü kazandırmamaktadır.

Bu sebeple, asilere uluslararası insancıl hukuk kurallarının uygulan-

ması gibi bir durum da söz konusu olmayacaktır.

14

Uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışmalar ise, Uluslararası

Kızılhaç Komitesi tarafından; “çeşitli planlı eylemler yürütebilme ye-

tisine sahip olan ve kolektif bir biçimde örgütlenmiş olan hükümet

dışı silahlı grupların birbirleriyle ya da devlete karşı savaşmaları ha-

linde, çatışma yoğunluğunun münferit şiddet eylemleri eşiğini aşması

durumu

olarak tanımlamıştır.

15

Ayrıca, bizatihi uluslararası nitelikte

olmayan silahlı çatışmalar için düzenlenmiş olan 1949 Cenevre Söz-

leşmelerine Ek 2 No’lu Protokolün 1. Maddesinde, devletin silahlı kuv-

vetleriyle muhalif gruplar arasında ya da devlet ülkesinin bir kısmı

bir isyan hareketinin davranışlarına bağlı olmuş olsa da, devlete isnat edilmesine

engel olmaz. H. Hakan Erkiner, “Devletin Haksız Fiilden Dolayı Uluslararası So-

rumluluğunda Uluslararası Hukuk Komisyonu’nun Tesbit Ettiği İsnat Kuralları”,

MÜHF- HAD

,

C. 13, Sy 3-4, s.174.

11

Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts, with

Commentaries, 2001, s.50.

12

Fatma Taşdemir, Uluslararası Nitelikte Olmayan Silahlı Çatışmalar Hukuku

,

Adalet Yayınevi, Ankara, 2009

,

s.74,75.

13

Maurice Bourquin, “Devletlerarası Hukukun İnsanileştirilmesi”, Çev. İlhan Lü-

tem,

AÜHF Dergisi

,

C.8, S.3, 1951, s.136.

14

Taşdemir, “Uluslararası Nitelikte Olmayan Silahlı Çatışmalar”

,

s.74,75.

15

Uluslararası Kızılhaç Komitesi, Violence and the Use of Force, Temmuz 2011, s.26,

https://www.icrc.org/eng/assets/files/other/icrc_002_0943.pdf

(Erişim Tarihi

2 Mayıs 2016)